joi, 3 februarie 2011

Ce mijloace de aparare au investitiile tale?

Phil Town, autorul legendarei “Regula nr.1-Cum sa investesti la bursa” enumera cateva conditii care iti pot proteja banii asigurandu-te ca nu pariezi pe cai morti sau muribunzi. Avantajele competitive ale unei afaceri pe care le indica acesta (“marca”, “secretul”, “monopolul”, “comoditatea”, “pretul”) si indicatorii de profitabilitate sugerati in cazul unei actiuni va pot proteja in cazul fluctuatilor ample pe pietele de capital. Extindem mai jos criteriile sugerate de Town asupra pietei imobiliare si investitiilor in.. metale pretioase.

O afacere care dispune de un mijloc de aparare poseda un avantaj durabil care o apara de concurenta spune Town. Aceasta nu trebuie sa fie neaparat un monopol, este suficient sa fie producatoarea unui brand de renume sau sa detina prima sau a doua pozitie din piata. Town enumera cateva mijloace de aparare a unei afaceri, genul de atuuri pe care un investitor in actiuni nu ar trebui sa le ignore.

1. “Marca”. Compania ofera produse pentru care esti dispus sa platesti mai mult pentru posibilitiatea de a te afilia grupului de utilizatori (Gillette, Harley Davidson, Disney, etc)
2. “Secretul”. Firma are un brevet, o anumita tehnologie care face concurenta directa imposibila sau foarte greoaie (Intel, Pfizer)
3. “Monopolul”. Compania in cauza este singura care opereaza pe nisa respectiva si poate dicta preturile, putand sa transfere lejer orice crestere de costuri direct in factura consumatorului (furnizorii de utilitati)
4. “Comoditatea”. Afacerea in cauza a devenit o parte atat de importanta din viata ta incat nu te mai deranjezi sa cauti alternative la concurenta (Microsoft)
5. “Pretul”. Practica preturi atat de mici incat orice incercare de a o concura are sanse mici (vezi Wal-Mart in SUA).

Sigur, o insumare a celor cinci sub aceeasi umbrela a unui singure companii este greu sau imposibil de gasit, totusi cu cat identificati mai multe sub acelasi acoperis cu atat mai bune sunt sansele de a paria pe termen lung pe respectivele actiuni. Dincolo de mijloacele de aparare, Town sugereaza si cativa indicatori de eficienta a business-ului de urmarit in perspective unei investitii bursiere. E vorba de randamentul capitalului investit, ritmul de crestere a vanzarilor, ritmul de crestere a profitului, ritmul de crestere a capitalului propriu si ritmul de crestere a fluxului de numerar disponibil. Daca toti cei 5 indicatori sunt mai mari de 10% in ultimii 10 ani, iar in plus exista si mijloace de aparare a afacerii, atunci ati identificat actiunea ideala, nu aveti decat sa aseptati sa ajunga la un pret avantajos (nu o cumparati totusi in mijlocul unei bule bursiere, chiar daca emitentul arata bine).

Avantaje competitive in zona imobiliara
E foarte usor de identificat “marca” , brandul, cu locatia in cazul proprietatilor imobiliare. “Monopolul” e mai greu de gasit aici, poate doar daca ne raportam la zone exclusiviste. “Pretul” poate fi gasit si el, daca ne amintim de imobilele ANL oferite mai pe spranceana. Avantajele competitive nu mai pot fi imperecheate insa cu indicatorii de profitabilitate, avand in vedere tendinta de scadere a preturilor din ultimii ani. Rentabilitatea capitalului investit nu se regaseste nici el in pretul chiriei, din cauza aceluiasi fenomen. Spre deosebire de o afacere listata la bursa, pentru imobiliare putem identifica un avantaj competitiv distinct, de care ar trebui tinut seama cand se demareaza o investitie: presiunea demografica. Cand populatia e in scadere, generatiile tinere mai putin numeroase si mai dornice de emigrare, trebuie cautat foarte atent imobilul in care se plaseaza banii pentru a nu a obtine rate..negative de crestere a investitiei (de exemplu bloc de garsoniere in vecinatatea unei universitati mari, apartament la parter in imobil situat la o strada cu vad commercial, etc).

Competitia pe segmentul commodities
Notiunea de marca, brand se potriveste de minune cu metalele pretioase, acestea fiind considerate de multi monede alternative iar criteriul pretului era bifat la inceputul anului 2001 cand aurul era de pilda 300 de dolari/uncia. “Monopolul” a fost putin sifonat in scandalul tungsten-ului placat cu ..aur (vezi aici) dar “comoditatea” utilizatorilor nu e provocata de nimic in prezent (n-am auzit de moda bratarilor de cupru, in ciuda maximelor istorice atinse recent de acesta). Problema aici e “randamentul capitalului investit”. Nu trebuie sa va asteptati la cresteri liniare dar sustinute de preturi ani buni de acum inainte, ci mai degraba la o explozie brusca a cotatiilor daca situatia economica se deterioreaza (o caracteristica a globalizarii de altfel, fluxurile de numerar pot sufoca relativ repede activul spre care se napustesc epuizandu-i potentialul de crestere).

3 comentarii:

  1. Dar nu cumva o companie cu acele calitati este si mai scumpa?

    Pai de ce nu ne zice nenea Phil Town sa punem banii intr-un depozit, ar fi mai simplu :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cristian, in legatura cu explozia posibila a aurului: ce parerea ai de Freegold-ul lui FOFOA? El vorbeste de o revaluare cu un factor de apox. 50x (http://fofoa.blogspot.com).

    RăspundețiȘtergere
  3. acum, greenspan si zoelick nu cred ca au vorbit in dodii, la un moment dat vom avea cos valutar cu aurul inclus...ramane de vazut cand...50x mi se pare insa cam SF

    RăspundețiȘtergere