Anul 2014, presărat cu 3 rânduri de alegeri 
(europarlamentare, prezidenţiale şi cele pentru şefia BNR) începe în 
forţă, cu bani eliberaţi băncilor din rezerva BNR şi dobânda de politică
 monetară redusă. Semn că pomenile electorale pot avea şi o componentă 
monetară. 
Dincolo de scăderea 
ratelor pentru debitorii în lei (odată cu scăderea Robor), efectele 
deciziei BNR se vor resimţi în comportamentul băncilor faţă de clienţi: 
chiar dacă e mai greu de crezut că vom asista la o reluare în forţă a 
creditării pentru persoane fizice şi IMM-uri în condiţiile în care 
băncile sunt foarte preocupate să restituie liniile de finanţare de la 
băncile-mamă, cel puţin sunt şanse mari să se slăbească şurubul ce apăsa
 datornicii de bună credinţă. În plus, RMO-urile la lei proaspăt 
reduse-aproximativ 4 miliarde lei se întorc la bănci-pot alimenta, cel 
puţin parţial, foamea de bani a statului în anul electoral ce urmează.
În
 ceea ce priveşte evoluţia euro, Guvernatorul pariază în mod corect pe 
stabilitatea cursului. Anii electorali au fost mai mereu calmi în 
ansamblu din această perspectivă iar lunile următoare vor demonstra 
probabil acest lucru chiar dacă diferenţialul de dobândă leu-euro a 
scăzut şi altă infuzie de lei a lovit piaţa. Euro se va cuminţi treptat 
faţă de leu până în vară (faţă de dolar lucrurile sunt mai complicate, 
nu depinde de BNR paritatea)-vara este perioada în care firmele străine 
repatriază dividendele-şi am putea avea atunci o valoare apropiată de 
cea la care euro începea anul, cel puţin dacă nu asistăm la o nouă 
perioadă de turbulenţe ample în pieţele externe.
Care sunt argumentele deciziei BNR, în condiţiile 
în care însuşi Guvernatorul recunoştea că lichiditatea musteşte în piaţă
 după ce banca centrală a decis să ofere băncilor lei fără număr la 
licitaţiile Repo iar şeful supravegherii tot din BNR afirma că băncile 
apelează chiar şi la depozite  clienţilor pentru a-şi returna datoriile 
către băncile-mamă? “Impulsionarea creditării”!. Şi asta în condiţiile 
în care neperformantele au sărit de 21%...N-ar fi fost mai simplu să se 
opereze doar o reducere a dobânzii de politică monetară în loc să se 
umble şi la RMO-uri dacă nu lichiditatea era problema în piaţă?
Ne
 explicăm acum de ce a fost nevoie ca rezerva valutară a BNR să crească 
într-un an cu vârf de rambursări în contul datoriei către FMI. După cum 
am mai arătat în România liberă, banii care au plecat din conturile BNR 
au fost compensaţi de împrumuturile în euro şi dolari (la dobânzi de 
peste 6% în ultimul caz) contractate de Ministerul Finanţelor din 
pieţele externe astfel încât, în final, în loc să scadă cu mai bine de 3
 miliarde euro în 2013, rezerva BNR a urcat cu 1,3 miliarde euro. 
Miercuri
 BNR a decis să elibereze băncilor 1,38 miliarde euro, o sumă 
foarte apropiată de surplusul obţinut anul trecut prin îndatorarea 
grijulie a statului.
Cum dobânzile la noile împrumuturi urmează să fie 
achitate din taxele şi impozitele noastre, putem spune că Guvernul a 
apelat ocolit la sprijinul contribuabililor pentru susţinerea campaniei 
electorale din acest an, BNR jucând doar un modest rol de “intermediar”.
 Vă imaginaţi o măsură similară celei luate de BNR miercuri dacă din 
rezerva BNR ar fi urmat să iasă peste 8 miliarde de euro în 2013 şi 
2014?
Calculam în România Liberă că vom plăti
 suplimentar cam 180 milioane euro pe an doar în urma deciziei de a se 
rostogoli împrumutul de la FMI/CE prin alte împrumuturi luate de Guvern 
şi parcate tot la BNR. Asta însă doar pentru 2013. Dacă se procedează 
similar şi în 2014, vom plăti cam dublu. E ca şi cum s-ar arunca pe geam
 în fiecare an o felie de 10% din Romgaz sau o companie ca 
Transelectrica. Avem atât de multe ca să ne permitem luxul asta?  
România nu e Japonia să plătească dobânzi de 1% la bonduri, dacă plătim 
4-4,5% e ca şi cum am avea o datorie apropiată de cea a Japonei (200% 
din PIB) din perspectiva serviciului acesteia. Este singurul argument 
forte în favoarea adoptării euro mai repede: poate că vom utiliza după 
acest moment rezerva BNR pentru plata datoriei publice (sau cat mai 
rămâne din aceasta după ce se eliberează aproape toţi banii băncilor de 
la banca centrală-probabil ceva peste 20 miliarde euro).
Sigur, dispare 
un instrument de influenţare a economiei prin devalorizarea monedei (nu 
se mai pot controla dobânzile şi forţa deprecierea monedei) dar 
neajunsul este întrucâtva compensat dacă datoria publică s-ar reduce la 
jumătate.
Două vorbe despre eternul domn 
Isărescu din fruntea BNR, probabil la al cincilea mandat începând din 
octombrie ajutat şi de efectul ultimelor măsuri “ambiţioase” ale BNR. 
Mai în glumă, mai în serios, am ajuns să cred că România nu trece repede
 la euro pentru a nu rupe coincidenţa frumoasă între zodia 
Guvernatorului (întâmplător, leu) şi moneda pe care o păstoreşte. Nimeni
 nu pare să pună în discuţie meritele domnului Isărescu deşi dacă stai 
să calculezi inflaţia din 1991 şi până azi te pierzi în zerouri iar dacă
 vorbim de stabilitatea cursului, deprecierea de aproape 50% din anul de
 graţie 2007 ar trebui să deranjeze puţin în condiţiile în care, “ce-a 
fost mai greu, din perspectiva crizei financiare, a trecut”. Ca să nu 
mai detaliem şi deciziile de impulsionare a creditului pe varful bulei 
imobiliare din 2007. Or, dacă la stabilitatea preţurilor , stabilitatea 
cursului şi măsuri anti-ciclice domnul Isărescu iese prost, care îi sunt
 meritele în afara unei bonomii care contrastează cu şmecheria şi 
prostul gust afişate de politicieni şi “bancarezei” pe care nimeni n-o 
înţelege, deci nu poate fi contrazis de omul de pe stradă? Există 
contraexemple relevante prin jur (Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehia) din
 care să înţelegem unde ar fi  fost România fără providenţialul domn 
Isărescu în fruntea băncii centrale?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu