Aparent, România stă bine la capitolul datorie publică. Doar 35% din
PIB (51 miliarde euro), în condiţiile în care media zonei euro a ajuns
la 90%, nu pare o calamitate (Italia are 126%, Portugalia 117%, Irlanda
111%, ca să nu mai vorbim de Grecia cu 150%). Premierul Ponta amintea în
discursul său despre starea naţiunii despre cei 2.500 euro ce i-ar
reveni fiecărui roman de plată din cei 7.000 cât reprezintă
PIB-ul/locuitor, o sumă ce pare uşor de digerat chiar şi în condiţiile
în care se majorează anual cu aproximativ 150 de euro (corespunzător
unui deficit bugetar de 2% din PIB). Optica se schimbă însă radical dacă
ne uităm la dobânzile de refinanţare, tendinţele demografice, numărul
de salariaţi din economie, datoria privată fără garanţii de stat. Să le
luăm pe rand.
Să presupunem că refinanţăm datoria publică la o dobândă medie de 5%
(mai scump la lei-40% din datorie este în lei, mai ieftin în valută-60%
este în valută). Cele 35% din PIB în cazul României generează costuri
anuale de 1,75% cu plata dobânzilor. Este enorm în condiţiile în care
veniturile statului-din care trebuie plătite pensii, salarii, asistenţă
socială, etc-sunt de numai 33% din PIB. Gândiţi-vă că Japonia, care are
datorie publică preponderent în moneda naţională, este privită cu
îngrijorare pentru o datorie de 200% din PIB. Ei şi-o refinanţează însă
la dobânzi de aproximativ 1% (ca şi SUA ori Danemarca, Suedia-ca să
privim mai aproape de noi), ceea ce înseamnă un serviciu al datoriei de
2% din PIB. Efortul suportat pentru plata dobânzilor de contribuabilul
japonez este deci similar cu cel din România dacă ne raportăm la
ponderea dobânzilor aferente datoriei publice în PIB, iar cel din
Statele Unite, Germania (80% din PIB) o duce chiar mai bine. Iar la
capitolul venituri bugetare, toate economiile enumerate mai sus au o
situaţie incomparabil mai bună!
Toate calculele privind datoria publică/locuitor sunt făcute pentru o
populaţie de 21 de milioane. Dacă ne raportăm însă la rezultatele de la
ultimul recensământ, cifrele urcă cu 10%, proporţional cu scăderea
populaţiei (avem deci datorii locuitor de 2700 euro, care urcă annual cu
165 de euro mulţumită deficitului, etc). Îngrijorăător nu este numai că
populaţia s-a redus, ci că fenomenul este în continuă desfăşurare iar
cei plecaţi fac parte din generaţiile tinere care urmau să plătească
împrumuturile deja angajate. Ceea ce înseamnă că povara datoriei atârnă
mai greu chiar dacă valorile nu se schimbă spectaculos.
Două cuvinte despre sumele în sine. "Ce reprezintă 2.500 de
euro/locuitor, în condiţiile în care un credit de nevoi personale luat
de mare parte din salariaţii din urban era cel puţin dublu ca valoare,
asta ca să nu mai vorbim de creditele garantate cu ipotecă ce se mişcă
în plaja 30.000-60.000 euro"? Dacă sunteţi tentaţi să gândiţi aşa ţineţi
cont că sunt numai 5 milioane de salariaţi, care au acumulat poate
datorii mai mari în momentele în care cursul de schimb era mai avantajos
ca acum şi gâfâie deja la plata ratelor. Dacă ne raportăm la toţi cei
care înregistrează venituri cel puţin cât salariul minim pe economie,
deci cei care plătesc prin taxe şi impozite datoria publică, ajungem la
peste 5.000 euro/locuitor. Iar dacă nici aşa nu vă impresionează cifra,
gândiţi-vă în cât timp poate pune de-o parte 5.000 de euro cineva care
câştigă 170 euro lunar, chiar dacă îşi limitează cheltuielile la
strictul necesar.
În sfârşit, datoria publică se poate majora brusc pe seama datoriei
private negarantate (peste 37 miliarde euro reprezintă datoriile
companiilor, aproximativ 10 miliarde euro sunt depozite ale
nerezidenţilor). Gândiţi-vă la schema imaginată pentru a asigura
finanţare băncilor locale în perioada în care mamele lor din Occident nu
puteau s-o facă (BNR a eliberat o parte din rezervele minime
obligatorii iar statul s-a împrumutat de la FMI pentru a compensa
ieşirile). Nimeni nu garantează că nu vom vedea până la sfârşitul crizei
un nou AVAB/ AVAS prin care să se preia la datoria publică active
neperformante ale băncilor insolvente.
Una peste alta, deşi la suprafaţă stăm bine la capitolul datorie
publică/PIB (doar Estonia cu 7%, Bulgaria cu 16% şi Luxemburg cu 21%)
ne fac să-i invidiem în UE), în profunzime lucrurile nu arată deloc
liniştitor. Rămâne de văzut ce decizie se va lua în intervalul 2013-2014
când sunt vârfuri de plată (cam 10 miliarde euro) către FMI. Rambursăm
din rezervele BNR reducând simultan ponderea datoriei publice sau
"rostogolim" creditul FMI angajând noi împrumuturi (la dobânzi
superioare celor cerute de instituţia financiară), doar în ideea
protejării cursului şi implicit a băncilor care au creditat preponderent
în valută? Din păcate, deşi este o decizie care ne afectează direct
(poate şi generaţiile viitoare), nu se va ţine un referendum pe tema
asta.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Se vor angaja noi imprumuturi pentru a proteja bancile. Sistemul financiar care controleza fluxul banilor in economie nu mai este romanesc, deci, vor cauita sa se salveze si aici, ca si in tarile lor de origine. Pe termen lung....when the shit hits the fan...
RăspundețiȘtergereProbabil ca se va rostogoli. Dincolo de asta, renuntarea la cordul cu FMI nu ar fi un lucru bun, ar duce tocmai la cresterea costului acestei rostogoliri.
RăspundețiȘtergere