Compania a reușit să-și crească
cotă de piață chiar și în
perioada de criză, în ciuda contracției pieței construcțiilor. A
făcut-o însă majorându-și semnificativ gradul de
îndatorare iar în acest moment datoriile totale se apropie ca valoare de
veniturile din exploatare. Dacă vreți imediat
dividende și creșteri
ale cotațiilor la bursă, Adeplast nu e pariul potrivit.
Prima ofertă publică inițială de vânzare de acțiuni după mai bine de 5 ani la BVB merită un plus de
atenție. Mai ales că Adeplast este un brand
cunoscut pe piața adezivilor, mortarelor, termoizolațiilor și
vopselurilor. Întrebarea la care vom încerca să răspundem mai jos nu este însă
cât de serioasă sau solidă este afacerea în sine, ci cât de scumpe sunt acțiunile scoase la vânzare de astăzi și până pe 15 octombrie în cadrul IPO-ului?
Ce sare în ochi în cazul Adeplast este
valoarea mare a datorilor pe temen scurt și
lung: cumulate reprezintă 138 milioane lei, la venituri din exploatare de 184
milioane lei și venituri totale de 191 milioane lei la
nivelul anului 2012. Pe primele 6 luni din 2013, datoriile totale au urcat însă
la 215 milioane lei (159 milioane reprezintă creditele, restul datorii comerciale).
Profitul a fost de 16,1 milioane lei în 2012 (6 milioane în 2012 și 12 milioane lei în 2010). Compania a reușit o creștere
remarcabilă de cotă de piață în anii de
criză și lărgirea domeniului de activitate (a început
să producă și polistiren, vopseluri) dar și datoriile au avansat corespunzător. De la 135
milioane lei în 2010 veniturile totale urcaseră la 191 milioane lei în 2012. În
același timp, împrumuturile avansaseră de la 78,7
milioane lei la 112,6 milioane lei iar datoriile totale de la 88 la 138
milioane lei.
Adeplast a mai avut ocazia să se listeze la
bursă în 2008 dar atunci fondatorul sau, Marcel Barbut, a renunțat în ultimul moment.Acum, pe fondul atingerii unor
limite de creditare în relația cu
băncile, acesta pare să fi descoperit că împrumutul de la acționari nu costă totuși pe nimic iar bilanțurile companiei pot arată brusc mai bine după o
infuzie de minim 58 milioane lei (o părere personală).
Prețul la care
sunt oferite acțiunile noi variază între 3,52 și 4,06 lei acțiune iar
pachetul scos la vânzare este de 16,5 milioane acțiuni noi (compania are în acest moment 33 milioane de
acțiuni, cu valoare nominală de 0,1 lei). Destinația sumelor: construirea unei fabrici de vată
bazaltica, produs care în România se aduce doar din import (construcția începe în 2014 și va dura în cel mai fericit caz până în 2015, deci acționarii nu vor simți efectele majorării de capital prin creșterea profitului companiei cel puțin 2 ani).
Cât de mare va fi creșterea de profit după și la ce câștiguri ar
trebui să se aștepte cei care cumpără începând de azi acțiuni? Greu de spus, ne putem raporta însă la afacerea
din prezent si marjele ei de profit, fără vată bazaltica în portofoliul
Adeplast. La 16,1 milioane lei profit, câștigul
pe acțiune este de 0,48 lei. Dacă s-ar conserva câștigul pe acțiune din
2012, cine da 3,52 lei în oferta publică cumpără de 7,3 ori profitul aferent
unei acțiuni (sau de 8,4 ori la un preț de subscriere de 4,06 lei/acțiune). Problema este că în 2013 datoriile au săltat
binișor față de
2012 (de la 138 la 215 milioane lei) iar veniturile din exploatare pe primele 6
luni au urcat mai modest, de la 78,5 la 103 milioane lei.Există și avans al profitului la semestru, de la 4,3 în 2012
la 7,1 milioane lei în S1 2013, dar nu ne-am entuziasma prea tare în acest caz
având în vedere pregătirea societății pentru
listare și cosmetizările care se mai fac în acest
context.
Una peste alta: o societate dinamica, un
fondator care își știe bine
meseria și păstrează încă entuzismul tinereții dar și datorii
mari la activ și necunoscutele care rezultă din lipsa unei
poziții de monopol pe piață (dacă fac și alții fabrici de vată bazaltica, dacă se ascute concurența pe piața mortarelor
și termoizolantelor, etc?). Prudența trebuie să fie deci cuvântul de ordine pentru micii
investitori, mai ales că cei cu resurse limitate trebuie să aleagă între oferta
Adeplast din octombrie și cea a Romgaz din
noiembrie.
Paradoxal, poate fi insa o ocazie bună de
speculat, având în vedere discountul de 3-4% oferit micilor investitori (15%
este transa lor) și intenția
companiei de a apăra prețul la care
se încheie oferta la bursă timp de 30 de zile (se va aloca 10% din ofertă
pentru cumpărări de acțiuni astfel încât cotația bursieră să nu coboare sub prețul din ofertă în acest interval).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu