duminică, 29 iulie 2018

Cum se simte scăderea cotaţiilor bursiere din perspectiva consumatorului

Uneori corecţiile resimţite de o acţiune nu au nicio legătură cu preţurile practicate de companie în piaţa pe care activează. Alteori, există o asemenea corelaţie pe care investitorii o descoperă de multe ori după ce consumatorii s-au lovit de ea. Romgaz la 21,5 lei, minimul din 2016, n-a însemnat cotaţii mai reduse pe piaţa gazelor naturale, ba dimpotrivă, liberalizarea totală era în plină implementare (altfel ar arăta acum lucrurile dacă Guvernul ar încerca să plafoneze preţurile pentru clienţi, sub cele de piaţă din acest moment). Atunci, însă, investitorii aşteptau exitul Fondului Proprietatea, mişcare care se suprapusese peste reducerea conjuncturală a cotei de piaţă a Romgaz, odată cu creşterea ponderii gazelor ruseşti importate. Reducerea cotaţiilor Digi după listare n-a avut, de asemenea, un impact asupra preţurilor practicate de companie. Abonamentele de telefonie mobilă au rămas cele mai ieftine din piaţă (deşi parcă s-a redus, totuşi, numărul şi amplitudinea ofertelor promoţionale), iar pe telefonia şi internetul fix nu s-au petrecut evenimente notabile din această perspectivă. Un fenomen interesant se petrece însă prin meniurile Pizza Hut, iar eu l-aş pune în legătură şi cu pierderea de viteză a acţiunilor după listare (IPO-ul s-a închis la 29 de lei, preţurile au sărit la 33,6 lei/acţiune în prima zi de la lis­tarea la bursă, iar, în prezent, cotaţiile sunt în jur de 25 lei). De câteva săptămâni bune, deţinătoarea francizelor Pizza Hut, KFC şi Taco Bel, e vorba de Sphera Group, încearcă să îşi crească marjele de profit, iar asta se vede cu ochiul liber pentru obişnuiţii restaurantelor sale. De pildă, în cazul meu, obligat de odraslă să fac opriri dese pentru câte o pizza, sare în ochi schimbarea de strategie. Astfel, nu mai exis­tă, de pildă, pizza gratuită pentru copii în cazul în care adultul care îi însoţea comanda o pizza sau o porţie de paste. De asemenea, preţul meniului pentru copii care includea o pizza şi o porţie de îngheţată a urcat de la 12 la 14 lei, iar îngheţata a fost înlocuită de un suc (probabil mai ieftin). Rămâne de văzut în ce măsură declinul profitului pus iniţial pe seama creşterii costurilor cu materia primă şi salariile (salariul minim a tot crescut) poate fi stopat majorând preţurile în condiţiile în care piaţa fast-food-urilor este foarte concurenţială şi există multe alte restaurante care pot oferi în plaja a 20 - 25 de lei meniuri de prânz copioase (două feluri, garnitură, salată şi desert - găsiţi destule oferte chiar prin Centrul Vechi).
Continuarea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu