joi, 16 septembrie 2010

Cu rabdare si perseverenta puteti da bancilor peste mana

Am descoperit ieri un blog interesant, care va poate ridica niste mingi la fileu in relatia cu bancile. Ma refer la cei intrigati, revoltati sau exasperati de arbitrariul stabilirii costurilor serviciilor bancare, de taxele si comisioanele scoase din burta si umflate cu pompa. Va invit sa cititi de pe blogul lui Cristi Petre un text despre banalele dar omniprezentele comisioane de interogare sold, administrare cont si plati interbancare. Omul demonstreaza ca este abuziva perceperea lor simultana si, ceea ce este esential de subliniat, a si avut success in tentativa de a recupera de la o anumita banca sumele percepute ilegal. Textul integral la

http://cristipetre.wordpress.com/2010/09/14/
de-ce-cred-ca-sunt-abuzive-comisionul-de-interogare-sold-la-atm-comisionul-de-depunere-numerar-si-comisionul-de-plata-intrabancara/


“De ce cred că sunt abuzive comisionul de interogare sold la ATM, comisionul de depunere numerar şi comisionul de plată intrabancară"

"Contractul de cont curent este contractul prin care două părţi, numite corentişti, îşi compensează reciproc creanţele deţinute unul împotriva celuilalt, deopotrivă lichide şi exigibile, denumite remise sau rimese, prin înscriere în cont, urmând ca la sfârşitul perioadei convenite să fie plătit numai soldul debitor sau creditor. Cu alte cuvinte, convenţia de cont curent funcţionează, prin natura şi esenţa sa, prin înscrierile în cont (rimesele).

Aşa fiind, care este menirea comisionului de administrare cont? Păi denumire sugerează că acest comision este perceput de bancă pentru administrarea contractului de cont curent, adică pentru administrarea debitărilor şi creditărilor, din moment ce ele sunt de esenţa contractului. Aşadar, boierii dumneavoastră, dacă dvs., care deţineţi un cont administrat de bancă, faceţi din contul curent un virament intrabancar, în alt cont curent administrat de bancă şi plătiţi comisioane de plată intrabancară, iar beneficiarul suportă şi el un comision de încasare intrabancară, asta înseamnă că banca câştigă pe toate părţile : ia comisioane de administrare de la ambii clienţi, ia comision de plată dar şi comision de încasare intrabancară, în condiţiile în care soldul agregat al depozitelor la vedere rămâne neschimbat (deoarece se iau banii dintr-un cont şi se mută în altul), deci nici o modificare a situaţiei financiare a instituţiei de credit.

În concluzie, una din două : ori comision de administrare LUNAR sau ANUAL, şi banca nu comisionează în nici un fel debitările şi creditările contului curent, deoarece serviciile sunt incluse prin esenţa lor în administrarea contului, ori nu se percepe nici un comision de administrare dar se comisionează fiecare debitare şi creditare. Cumularea celor două comisioane este nelegală, cel puţin unul reprezintă o obligaţie fără cauză în sensul art. 948, 966 C. civ., deci nulă absolut.
Mai mult de atât, expunerea de motive la Directiva 2007/64/CE privind serviciile de plată vorbeşte expresiis verbis despre practica bancară ”normală” de a nu se comisiona încasările în conturile curente, dar BNR şi băncile au “reuşit” să nu transpună nimic din respectiva prevedere, ce-i drept facultativă, deoarece era în interesul consumatorilor şi nu al băncilor.
Unele bănci au ajuns cu imbecilitatea până la a comisiona inclusiv depunerile de numerar la ghişeu în cont (rimesa prin excelenţă), cu toate că îi percep de regulă clientului comisioane cu administrarea contului, adică cu administrarea rimeselor, i.e. a debitărilor şi creditărilor.

În Belgia lucrurile sunt de o simplitate rară : cont curent, conturi de economii (două sau trei, la alegerea clientului), card şi card suplimentar, retrageri de la ATM propriu fără număr, internet banking în SEP fără limită de operaţiuni, 36 operaţiuni manuale pe an, s.a.m.d. cu numai 30 EURO/an, sumă pe care o ştiam de la bun început. Nu contează după aceea câte operaţiuni fac, câte plăţi cu cardul, câte retrageri, câte viramente etc., deoarece nu sunt comisionate, intră toate în comisionul de adminstrare cont, al cărui cost îl cunosc de la bun început. Numai în Abusenland România nu ai cum să ştii cât de costă sau cât te vor costa operaţiunile realizate prin contul curent.

La sfârşit mă laud şi vă spun că am obţinut de la o bancă (nu-i dau numele, este sucursală şi compania mamă este din Amsterdam) două restituiri de comisioane încasate de-amboulea, fără cauză juridică şi mă gândesc să iau în vizor o altă bancă, mare, franţuzească şi foarte lacomă pe partea operaţională. La fel vă invit şi pe dvs., să punem întrebări extrasului de cont cu ciocanul. Să vedem câte zile mai au actualele comisioane".

5 comentarii:

  1. perfect de acord
    Azi imi negociam AA-ul si ofiterul de credit incerca sa imi spuna ca marja de 10% e ok. Cand i-am spus ca ea se finanteaza la banca mama la o dobanda echivalenta euribor, a ramas traznit. Ca CDS, ca riscul economiei romanesti.. In final, am obtinut scaderea cu 3 pp a dobanzii. Ma consider un norocos

    RăspundețiȘtergere
  2. O opinie domunule Dogaru...credeti ca putem sa depunem o plangere pentru perioada de timp in care rata dobanzii nu se raporta la un indice si o marja fixa , cum prevede OUG 50? Ideea e ca le-am platit destul de mult timp o rata in functie de un indicator fantoma si acum , cand timpurile sunt grele, as cam vrea banii aia inapoi. Stiu ca OUG 50 nu se poate aplica retroactiv, dar Directiva europeana din care provine avea aplicabilitate din 2008 si legislatia europeana prevaleaza in fata celei nationale. As impinge lucrurile prea departe?

    RăspundețiȘtergere
  3. incercati la protectia consumatorului , e o pista de incercat...s-ar putea sa nu primiti bani inapoi, dar macar banca ar putea fi amendata...

    RăspundețiȘtergere