luni, 8 iulie 2013

Nu deschideți un depozit în Bitcoin? Poate vreți un credit?

Banii sunt un produs de lux în criză. Dar banii virtuali? Am încercat deci să-mi fac un depozit în bitcoin, să solicit un credit de nevoi personale, să plătesc o factura în moneda virtuală sau măcar să aflu cotațiile leu-bitcoin sunând la Info line-urile unor bănci mari din România.

Bitcoin este o moneda virtuală, care a devenit brusc foarte populară în momentul crizei din Cipru, când banii “reali”s-au evaporat din bănci prin confiscare iar cotațiile bitcoin au urcat de la 50 la 200 dolari. Nu există bănci care să dilate masa monetară bitcoin, doar calculatoare interconectate care autorizează tranzacțiile, cantitatea totală de monedă fiind limitată la 21 milioane unități monetare (din care s-a emis până acum cam jumătate)-iată de ce cei care se tem de inflație par s-o iubească. Am încercat deci să solicit produse în bitcoin (depozite, credite, un card de credit, sa fac un schimb valutar) chiar la ..concurență (mai multe bănci comerciale), curios fiind cum vor reacționa operatorii de call-center în fața unei astfel de cereri. Credeam că voi fi ironizat, afurisit în cel mai rău caz, privit în tot cazul cu suspiciune. Dar m-am înselat. Funcționarii m-au luat în serios.

La BCR m-am gândit să schimb niște lei în bitcoin (ce face jurnalistul când n-are bani? Evident, schimba 100 bitcoin) și am cerut cotațiile la casa de schimb. “Puteți să-mi spuneți cât este în acest moment cotația leu-bitcoin la BCR?” am întrebat-o pe cea ce s-a recomandat drept Cristina. “Un moment să verific lista cu valute tranzacționabile…Nu, nu este o valută acceptată la noi” . “Dar ați avut în trecut cotații pentru bitcoin?”. “Nu aș putea să vă spun asta, dar vă pot da lista de valute tranzacționabile acum”.

La Banca Transilvania vorbesc cu Călin. “Aș dori și eu să fac un credit la dvs, puteți să-mi spuneți ce DAE aveți la un credit de nevoi personale în bitcoin”?. “În ce?” .“În bitcoin, am auzit că la dumneavoastră se pot lua”. “Nu oferim astfel de credite”. “Dar cotațiile la casa de schimb cât mai sunt pentru leu-bitcoin?” “Un moment”...se aude zgomot de tastatură…”nu se tranzacționează valuta asta la noi”.

La CEC am vorbit cu Simona. “Bună ziua, aș dori să deschid un depozit în valută”. “Sigur, în ce valută?”. Păi, în bitcoin. Aveți așa ceva. “Nu”. Sunteți sigură?”. Da, da, nu facem astfel de depozite”.

La Piraeus Bank call-center-ul se numește “departament pentru servicii directe”. Aici vorbesc cu Silviu. “Bună ziua, aș dori un card de credit de la Piraeus, dar aș dori să fie în bitcoin”. “În ce?”. Păi în bitcoin, ca și cum ar fi în euro sau dolari, dar eu îl vreau în bitcoin”. “Nu am auzit de această valută și oricum la noi cardurile de credit sunt doar în lei”.

La ING, Cristina mi-a oferit, în sfârșit, o soluție. “Bună ziua, sunt client ING, am o factură emisă în bitcoin și aș vrea să fac plata prin intermediul Multimatului dvs, e posibil?”.  “Aveți cont în valută”? “Da, în euro”. “Atunci vorbiți dumneavoastră la banca emitentă dacă acceptă un schimb euro-bitcoin, la noi nu e posibil”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu