marți, 14 octombrie 2014

Smart-fleacuri

După telefoanele inteligente, iată că avem ochelari, ceasuri și brățări inteligente. Cât sunt însă de inteligenți cei care dau o căruță de bani pe ele?
Am aflat cu multă "emoție", evident de pe un site de gadgeturi, că un operator telecom de top a introdus în România prin rețeaua proprie, "binecunoscuta" brățară inteligentă Jawbone Up24. Prețul? Un chilipir, numai 129 euro!
Ce face o astfel de brățară? Citez de pe site-ul de gandgeturi „Jawbone Up24 este un dispozitiv care, alături de aplicația cu același nume și de serviciul de informații disponibil, îi ajută pe utilizatori să își monitorizeze greutatea, somnul sau activitățile sportive. Brățara se conectează la smartphone prin Bluetooth Smart, astfel încât clienții să primească notificările prin intermediul aplicației”.
Cu alte cuvinte, pentru mai bine de 550 de lei primești un gadget care îți numără pașii (un pedometru), te cântărește și încearcă să își dea seama dacă ai dormit profund sau agitat noaptea trecută. 
La ce îți folosește să ai evidența exactă a numărului de pași? Doar ca să te fălești că ai mersi cu 30 de pași mai mult că ieri? Un om normal îmi imaginez că își propune să meargă în ritm alert un anumit număr de minute pe zi, nu are baremuri în număr de pași, metri, etc. La fel în cazul monitorizării somnului. Cu ce ajută să afli că ai dormit mai agitat dacă respectivul gadget nu îți explică de ce și nu oferă remedii? De cântărirea cu ajutorul bratarei inteligențe nu mai spun, avem cu toții câte un cântar prin baie care face același lucru, și chiar mai precis aș îndrăzni să pariez.
Nu vreau să spun că nu merită să te amuzi cu o astfel de brățară „smart”. Nu accepta însă orice preț doar pentru că e vorba de un gadget la modă. Mi se pare imens 550 lei pentru beneficiile enumerate-ce ați zice însă de 90 de lei? Se pot cumpăra astfel de brățări chinezești care fac cam același lucru cu „Jawbone” între 15-30 de dolari cu tot cu transport (vezi gearbest.com). 
Cam la fel în cazul ceasurilor deștepte. Pe același site chinezesc care oferă transport gratuit în mai toate colțurile lumii, găsești ceasuri cu 20-50 de dolari care fac cam același lucru ca suratele lor de sute de euro de la Samsung, Sony, Motorola, etc. Beneficiul în acest caz este că nu te superi prea tare când îți dai seama postfactum că nu ai neapărată nevoie de un gadget care să dubleze rolul unei căști cu bluetooth, care să te avertizeze când mobilul s-a depărtat de tine (un hoț cu mai mult de 2 metri avans este greu de ajuns), unde să vezi cine îți da sms-uri sau te caută pe facebook așa cum poți vedea de altfel pe smartphone. 
Una peste alta, înțeleg ideea de amuzament, pe cea de conectivitate și de gadget la modă. Nu înțeleg însă lipsa oricărui calcul economic și diponibilitatea de a plati brandul de câteva ori mai mult decât valoarea în sine a funcțiilor gadgetului transpuse în bani. Să dai pe o brățară „inteligentă”, nou intrată în piața gadgeturilor, cât pe un smartphone decent în 2014? Face un smartwatch high-end cât un laptop low-end? Poate ne gândim de câteva ori la paralela preț/valoare când scoatem repede banii din buzunar pentru ultimele smart-fleacuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu