M-a amuzat săptămâna trecută un articol-pamflet de pe Hotnews care
împacheta mesajul populist şi apelurile de nu vinde activele valoroase
din economie practicate de fosta Opoziţie la începutul anului trecut
într-un protest indignat după ultimele decizii ale Guvernului Ponta.
Dacă vă amintiţi, moţiunea care a trântit Guverul Ungureanu se intitula
“Opriţi Guvernul şantajabil. Aşa nu, niciodată! şi ataca cu un populism
grobian tentativa (eşuată) de privatizare a CupruMin, atitudinea mai
degrabă favorabilă exploatării gazelor de şist şi aurului de la Roşia
Montana sau vânzarea unui pachet minoritar suplimentar de la
Transelectrica şi de la alte companii din energie (în cazul
Translectrica se reproşa ca preţul este inferior celui din oferta
publică din 2006, deşi compania trecuse între timp de la un profit
consistent la o pierdere mai greu de digerat).
După ce orice
privatizare sau subiect sensibil legat de locurile de muncă la stat au
fost îngheţate în 2012, an electoral, iată că Guvernul s-a angajat
recent ca până în iulie să recupereze terenul pierdut şi să vândă
acţiuni la Transgaz (nu ratăm oportunitatea gazelor din Marea Neagră,
cum s-a invocat anul trecut la amânarea ofertei secundare?), Romgaz,
integral CFR Marfă (nu mai e societate strategică?), complexele
energetice, etc. În plus, exploatarea gazelor de şist nu mai sună rău
pentru Premier iar la Roşia Montana…riscăm să ne dea în judecată
investitorul plicitisit de aşteptare, deci trebuie făcut ceva.
De
ce atâtea cedări surprinzătoare având în vedere discursul practicat cu
mai puţin de un an în urmă? Autorităţile, devenite brusc “responsabile”
la trecerea din opoziţie la putere, arată cu degetul spre FMI. Ei ne
obligă, nu avem ce face, noi am vrea dar nu se poate. De ce ţin atât de
mult politicienii, indiferent de culoare, la relaţia cu FMI?
Cel
mai la îndemână răspuns este că FMI asigură un somn liniştit şi o
acumulare de osânză netulburată la putere taberei politice ce deţine
majoritatea. România nu mai este în postura din 1989, fără datorii
externe şi fără obligaţii de onorat. Ţara funcţionează pe deficite şi cu
datorii de onorat, pentru finanţarea lor la costuri rezonabile este
nevoie de bunavoinţa creditorilor interni şi externi. Dacă pe cei
interni îi rezolvă BNR (banca centrală oferă lichiditate la discreţie la
dobânda de politică monetară, de 5,25%, urmând ca băncile locale să
plaseze banii în titluri de stat, cu o mică primă care să le justifice
efeortul), pentru cei externi avem nevoie de acordul cu FMI pentru ca
dobânzile să nu sară prea mult peste cal (pentru a fi percepuţi ca
economie fără derapaje, oarecum “sigură”). Nu vă gândiţi că România are
datorie mică (35% din PIB, 51 miliarde euro), costurile cu refinanţarea
ei sunt mari (în medie, dobânzi de 5%). Cheltuim de pildă cu dobânzile
cam cât creştrea economică preconizată în 2013 (1,6% din PIB); dacă
creştem mai puţin ne scufundăm şi mai mult în datorii. E ca şi cum am
avea datorii de 100% din PIB (ca SUA) dar le-am refinanţa la dobânzi
puţin peste 1,5%.
Facem deci sluj în faţa FMI pentru că de ei
depinde mărimea dobânzii la partea în valută a datoriei publice
(ponderea ei este de 50% din total) şi pentru că în lipsa unei atitudini
cooperante (implicând aici privatizări ale resurselor şi eterna
protecţie acordată băncilor în dauna debitorilor-vezi ultima solicitare a
Fondului de amânare a unui articol din Codul de Procedură Civilă)
politicienii ar trebui să accepte ajustări interne nepopulare dar
cuantificabile electoral (concedieri în sectorul de stat, tăieri de
fonduri pentru clientela de partid, etc). Concesiile făcute FMI cumpără
liniştea şi prosperitatea la guvernare. Merită însă efortul?
În
2013 şi 2014, conform graficului de rambursare sumat, dispare mai bine
de jumătate din datoria publică în valută, plătită preponderent din
rezerva BNR. Dacă ţinem sub control deficitele, nu sărim cu populismul
peste cal şi ne abţinem cât putem de la investiţii publice costisitoare
(ne place sau nu, n-am ajuns încă la stadiul de a respecta banul public,
se fură încă prea mult), nici n-am avea nevoie de certificate de bună
purtare de la FMI iar grosul necesarului de finanţare va veni din piaţa
internă. Vă temeţi că băncile nu vor plasa la infinit bani în
certificate de trezorerie ale Guvernului? Ia să vedem cu ce ochi vor
privi bancherii nişte emisuni de titluri de stat pentru populaţie, bine
popularizate? Vor mai mima abstinenţa în căutarea unor randamente
superioare? Eu pariez că nu.
Cel mai bine a sesizat că nu riscăm
mare lucru dacă ne dispensăm de FMI însuşi Guvernatorul BNR, Mugur
Isărescu. Sigur, nu s-a spus pe şleau că odată cu scăderea datoriei
publice în valută nu trebuie să avem insomnii legate de refinanţarea din
pieţele externe, Guvernatorul s-a limitat să sublinieze că nu pică bine
postura de etern asistat pentru credibilitatea unui Guvern. L-o fi
auzit însă cineva? După graba Guvernului Ponta de a-şi face temele
pentru vizita FMI şi de a-şi asuma cuminte sarcini noi, s-ar zice că nu.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
"Autorităţile, devenite brusc “responsabile” la trecerea din opoziţie la putere, arată cu degetul spre FMI. Ei ne obligă, nu avem ce face, noi am vrea dar nu se poate. De ce ţin atât de mult politicienii, indiferent de culoare, la relaţia cu FMI?"
RăspundețiȘtergereIn conditiile in care FMI dicteaza, cred ca o intrebare la fel de legitima este "Chiar mai avem nevoie de clasa politica actuala?" Hai sa inchidem parlamentul si guvernul si sa-i lasam pe astia de la FMI sa decida.
@Logosfera
RăspundețiȘtergereE nevoie de legitimitate sa treci resursele/monopolurile din domeniul public romanesc in domeniul public strain (practic, in mare, vor ramane in marea familie europeana :). Statul roman inca e bun si la descarcat pierderi din sectorul bancar. Banca punte e ready. Vei vedea ca FMI-ul se va opune... nu si guvernul. Vor face tot posibilul sa ajute economia. :D
... contribuabilii sa pregateasca banii.
@AristotelCoste. Exact
ȘtergereClar avem nevoie .De FeMeI :)
RăspundețiȘtergere