sâmbătă, 9 aprilie 2011

O struto-camila: investitii administrate in arta

Certinvest intentioneaza sa propuna investitorilor un fond inchis orientat catre plasamentele in arta. Dincolo de considerente precum oportunitate, risc, potential de castig care vor fi tratate mai jos, sa remarcam, in gluma, profilul investitorului ideal in Fond: o imperechere intre un speculator fara argumentul lichiditatii si un colectionar fara obiectul pasiunii sale (nu iti poti atarna unitatile de fond pe perete in loc de tablou).

Din capul locului sa spunem ca principala problema a unei astfel de investitii este una de incredere. Mai intai a investitorilor in capacitatile managerilor (specializati pana acum in managementul activelor financiare) de a indentifica corect oportunitatile din piata apeland la sfatul specialistilor potriviti si apoi tot a investitorilor in transparenta si corectitudinea eventualelor tranzactii. Adica, nefiind vorba de instrumente listate la bursa, trebuie sa ai deplina incredere in administratori in ceea ce priveste pretul de achizitie a activelor (ca nu este supraevaluat) si cel de vanzare ulterioara (ca nu este subevaluat). Apoi, avem disconfortul lichiditatii. Un tablou nu este actiune pe care o vinzi cand vrei si cand iti convine, nu poti sa te retragi oricand din fond iar daca totusi o faci trebuie sa te astepti la penalitati mai usturatoare decat in cazul united-linked-urilor (ramane sa vedem politica de comisioane-de administrare si rascumparare la si inainte de termen-din prospectul viitorului Fond ce asteapta autorizarea CNVM).

Altfel, intentii frumoase: fondul doreste sa profite de oportunitatile aparute in piata dupa valul de retrocedari pe care le pregateste Muzeul National de Arta, potrivit administratorilor. Certinvest isi propune sa atraga aproximativ 5 milioane euro de la investitori (5000 euro este suma minima de intrare in fond, echivalentul a 2 unitati de participare) iar tinta de profit este de 15% pe an. Cum CNVM nu permite fondurilor sa investeasca direct in astfel de active, solutia gasita de administratori a fost infiintarea unui SRL care sa actioneze ca vehicol pentru achizitii si vanzari. Perioada de viata a fondului va fi de 3 ani, cu posibilitate de prelungire cu inca un an.

Nu cumperi tu boul din tabloul lui Grigorescu?
Sa remarcam ca in acest mod (5.000 euro investitia minima) se introduc ocolit jucatori de mic tonaj, cu caracteristicile lor specifice, intr-o piata ingusta (cam 10-15 milioane euro dupa estimarile specialistilor) dominata insa de cativa jucatori mai mari. Ramane ca administratorii sa le gestioneze adecvat atat banii cat si asteptarile si, de ce nu, cunostiintele in domeniu. Oricum, vor fi destul de greu de impacat pasiunea pentru arta, dorinta de a investi, banii scosi din buzunar pentru asta si certificatul de investitor obtinut in final care nu tine loc de Grigorescu in living, visul oricarui colectionar.

Iau totusi mai degraba cu inventar de gluma intentia Certinvest de a oferi investitorilor, contracost, posibilitatea de a lua acasa, temporar, anumite opera de arta-mi se pare deprimant sa platesti pentru luxul de a te afisa cu un tablou din care posezi doar 1/10 (poate investitorii isi impart din timp feliutele din tablou, de exemplu, din celebrul Car cu Boi al lui Grigorescu “eu am boul din stanga, tu carul, Dorel plugarul, etc”?). Similar, posibilitatea ca anumiti investitori sa cumpere operele de arta in care si-a plasat banii Fondul, la un moment dat. Pai, daca ai avut bani la T0 sa iei tu singur tabloul dar ai preferat doar o fractiune din el, prin intermediul Fondului, de ce ai alege sa il iei apoi la T+3 la un pret mai mare?

Un singur lucru in final: intr-un context de piata bun, cu sansa, poate ca investitorii se vor alege cu tinta de profit avansata de administratori. Chiar si fara contextul favorabil de piata, altcine va merge insa la sigur: evaluatorii, asiguratorii operelor de arta si depozitarii acestora. Pe cei din urma as paria eu, daca ar fi listati la bursa, avand in vedere ca Fondul gandit de Certinvest poate reprezenta, daca isi atinge tintele privind sumele atrase, o felie de peste 30% din piata.

Un comentariu:

  1. Este exact ce-i lipsea domeniului! Dacă pe piaţa de artă mai sunt ceva cunoscători, pe pieţe asemănătoare o astfel de iniţiativă n-ar avea nicio şansă.

    RăspundețiȘtergere