Aparent, România stă bine la capitolul datorie publică. Doar 35% din 
PIB (51 miliarde euro), în condiţiile în care media zonei euro a ajuns 
la 90%, nu pare o calamitate (Italia are 126%, Portugalia 117%, Irlanda 
111%, ca să nu mai vorbim de Grecia cu 150%). Premierul Ponta amintea în
 discursul său despre starea naţiunii despre cei 2.500 euro ce i-ar 
reveni fiecărui roman de plată din cei 7.000 cât reprezintă 
PIB-ul/locuitor, o sumă ce pare uşor de digerat chiar şi în condiţiile 
în care se majorează anual cu aproximativ 150 de euro (corespunzător 
unui deficit bugetar de 2% din PIB). Optica se schimbă însă radical dacă
 ne uităm la dobânzile de refinanţare, tendinţele demografice, numărul 
de salariaţi din economie, datoria privată fără garanţii de stat. Să le 
luăm pe rand.
Să presupunem că refinanţăm datoria publică la o dobândă medie de 5% 
(mai scump la lei-40% din datorie este în lei, mai ieftin în valută-60% 
este în valută). Cele 35% din PIB în cazul României generează costuri 
anuale de 1,75% cu plata dobânzilor. Este enorm în condiţiile în care 
veniturile statului-din care trebuie plătite pensii, salarii, asistenţă 
socială, etc-sunt de numai 33% din PIB. Gândiţi-vă că Japonia, care are 
datorie publică preponderent în moneda naţională, este privită cu 
îngrijorare pentru o datorie de 200% din PIB. Ei şi-o refinanţează însă 
la dobânzi de aproximativ 1% (ca şi SUA ori Danemarca, Suedia-ca să 
privim mai aproape de noi), ceea ce înseamnă un serviciu al datoriei de 
2% din PIB. Efortul suportat pentru plata dobânzilor de contribuabilul 
japonez este deci similar cu cel din România dacă ne raportăm la 
ponderea dobânzilor aferente datoriei publice în PIB, iar cel din 
Statele Unite, Germania (80% din PIB)  o duce chiar mai bine. Iar la 
capitolul venituri bugetare, toate economiile enumerate mai sus au o 
situaţie incomparabil mai bună!
Toate calculele privind datoria publică/locuitor sunt făcute pentru o
 populaţie de 21 de milioane. Dacă ne raportăm însă la rezultatele de la
 ultimul recensământ, cifrele urcă cu 10%, proporţional cu scăderea 
populaţiei (avem deci datorii locuitor de 2700 euro, care urcă annual cu
 165 de euro mulţumită deficitului, etc). Îngrijorăător nu este numai că
 populaţia s-a redus, ci că fenomenul este în continuă desfăşurare iar 
cei plecaţi fac parte din generaţiile tinere care urmau să plătească 
împrumuturile deja angajate. Ceea ce înseamnă că povara datoriei atârnă 
mai greu chiar dacă valorile nu se schimbă spectaculos.
Două cuvinte despre sumele în sine. "Ce reprezintă 2.500 de 
euro/locuitor, în condiţiile în care un credit de nevoi personale luat 
de mare parte din salariaţii din urban era cel puţin dublu ca valoare, 
asta ca să nu mai vorbim de creditele garantate cu ipotecă ce se mişcă 
în plaja 30.000-60.000 euro"? Dacă sunteţi tentaţi să gândiţi aşa ţineţi
 cont că sunt numai 5 milioane de salariaţi, care au acumulat poate 
datorii mai mari în momentele în care cursul de schimb era mai avantajos
 ca acum şi gâfâie deja la plata ratelor. Dacă ne raportăm la toţi cei 
care înregistrează venituri cel puţin cât salariul minim pe economie, 
deci cei care plătesc prin taxe şi impozite datoria publică, ajungem la 
peste 5.000 euro/locuitor.  Iar dacă nici aşa nu vă impresionează cifra,
 gândiţi-vă în cât timp poate pune de-o parte 5.000 de euro cineva care 
câştigă 170 euro lunar, chiar dacă îşi limitează cheltuielile la 
strictul necesar.
În sfârşit, datoria publică se poate majora brusc pe seama datoriei 
private negarantate (peste 37 miliarde euro reprezintă datoriile 
companiilor, aproximativ 10 miliarde euro sunt depozite ale 
nerezidenţilor). Gândiţi-vă la schema imaginată pentru a asigura 
finanţare băncilor locale în perioada în care mamele lor din Occident nu
 puteau s-o facă (BNR a eliberat o parte din rezervele minime 
obligatorii iar statul s-a împrumutat de la FMI pentru a compensa 
ieşirile). Nimeni nu garantează că nu vom vedea până la sfârşitul crizei
 un nou AVAB/ AVAS prin care să se preia la datoria publică active 
neperformante ale băncilor insolvente.
Una peste alta, deşi la suprafaţă stăm bine la capitolul datorie 
publică/PIB (doar Estonia cu 7%,  Bulgaria cu 16% şi Luxemburg cu 21%) 
ne fac să-i invidiem în UE), în profunzime lucrurile nu arată deloc 
liniştitor. Rămâne de văzut ce decizie se va lua în intervalul 2013-2014
 când sunt vârfuri de plată (cam 10 miliarde euro) către FMI. Rambursăm 
din rezervele BNR reducând simultan ponderea datoriei publice sau 
"rostogolim" creditul FMI angajând noi împrumuturi (la dobânzi 
superioare celor cerute de instituţia financiară), doar în ideea 
protejării cursului şi implicit a băncilor care au creditat preponderent
 în valută? Din păcate, deşi este o decizie care ne afectează direct 
(poate şi generaţiile viitoare),  nu se va ţine un referendum pe tema 
asta.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Se vor angaja noi imprumuturi pentru a proteja bancile. Sistemul financiar care controleza fluxul banilor in economie nu mai este romanesc, deci, vor cauita sa se salveze si aici, ca si in tarile lor de origine. Pe termen lung....when the shit hits the fan...
RăspundețiȘtergereProbabil ca se va rostogoli. Dincolo de asta, renuntarea la cordul cu FMI nu ar fi un lucru bun, ar duce tocmai la cresterea costului acestei rostogoliri.
RăspundețiȘtergere