luni, 21 septembrie 2015

De ce "vinde" bine culpabilizarea românilor?

De ce au atâta succes cărțile lui Lucian Boia? De ce ne place diagnosticul aspru, mai puțin măgulitor la adresa noastră, ca popor? In opinia mea, în primul rând pentru că suntem individualiști. Secole de-a rândul ne-am ascuns în munți, am exersat plecarea capului pentru a supraviețui tuturor năvălirilor și jafurilor. Dacă am fi încercat mereu, cum au făcut-o dacii odată, să ne opunem cu arma în mână luptând până la unul, am fi dispărut probabil ca popor. Așa, cu victorii de etapă urmate invariabil de plăți ale tributului tradițional, am putut supraviețui asimilându-i chiar pe alții.

Individualismul cultivat în dauna solidarității și conjugării eforturilor pentru un scop comun a asigurat supraviețuirea, chiar dacă una mai puțin glorioasă. Individualistul de azi vrea să se distanțeze de profilul majorității și nu se va recunoaște în criticile aduse acesteia, ba le va sublinia bucuros în opinia sa fiind vorba doar despre “ceilalți”. Cei mai mulți dintre conaționalii ce citesc bucuroși opinii critice despre români, le percep în principal ca diagnostic rece aplicat celorlalți și nu se simt jigniți ci doar scoși implicit în evidența prin contrast.
In al doilea rând, pentru că am fost sufocați ani buni cu propaganda agresivă despre măreția noastră ca popor, despre faptele de vitejie ale stramoșilor. Toată această orchestrare patriotică a trecutului contrasta atât de evident cu prezentul deprimant încât generația decrețeilor a ajuns să respingă odată cu propaganda și pretextele sale. Patriotismul pompat cu obstinație și fără inteligență până la refuz, pe fondul unei mentalități colective din care practica solidarității lipsea (cu atât mai explicabil într-un regim diactatorial), a dus la lipsa de interes și chiar respect pentru istoria și posibilele valori și personaje marcante ale nației.
Iată de ce cred că se citesc cu voluptate în țară lucrurile mai puțin măgulitoare despre noi ca popor dar puțini dintre amatorii de așa ceva ar accepta cu același entuziasm criticile aduse propriei persoane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu