joi, 14 mai 2015

Dragoste & shopping

De prea multe ori cumpărăm altceva decât intentionam distrasi de cei ce ne vor banii așa cum sentimentele umane elementare au motivații mai puțin evidente.
 “Te iubesc!” Am spus și am auzit asta de multe ori în adolescentă și în prima tinerețe. Ce se ascunde însă sub banalul “te iubesc”? Admirație? Poate, dar nu numai. Admirăm și alte persoane dar nu le facem declarații de dragoste. De fapt, dragostea este recunoașterea calității timpului petrecut în prezent cu celălalt. Deci recunoștiință plus dorință (vreau să repetăm experiențele plăcute). Te iubesc înseamnă mă simt bine cu tine, îmi place să fim împreună majoritatea timpului. E vorba deci mai mult despre mine decât despre tine. Dar dragostea față de părinți? Aici e vorba tot de recunoștiință, de recunoașterea calității timpului petrecut în trecut cu aceștia, dar fără dorința de a repeta însă experiențele trecute. Din acest motiv nu se poate compensa pierderea unui părinte, dar a unui partener de regulă da (cunoști pe altcineva cu care timpul trece repede și plăcut). Dar dragostea față de copii? Recunoștiință plus atasament pentru munca depusa pentru formarea lor plus nevoia de a ne continua prin cineva după moarte. Ca și în cazul unui părinte, dragostea față de copil nu poate fi substituită, poate doar dacă apar și alți copii. Am făcut tot acest ocol pentru a sublinia că dragostea nu prea este ce credem de obicei (admirație, recunoașterea unor calități, devotament), ci focalizare ocolită asupra propriei persoane. Și cam așa stau lucrurile și cu achizițiile mari din viață noastră. Nu prea sunt ceea ce par.
 Ce ar trebui să cumpărăm când achiziționam o casă? Din punctul meu de vedere o casă este o sumă de 3 factori: intimitate, infrastructură, ambianță. În această ordine, deși majoritea cumpără doar ambianță (zonă, aspect, dotări) și ignoră celelalte aspecte. Așa se face că s-au vândut pe vârful bulei imobiliare cu succes și foarte scump vile în ansambluri rezidențiale în plin câmp, fără infrastructura necesară (școli, grădinițe, magazine) și fără mare intimitate (curți de 250 mp-un soi de blocuri pe orizontală). Sigur, de vină sunt și agenții imobiliari care insistă mult pe ambianță.
 Ce ar trebui să cumpărăm când achiziționam un smartphone? Internet portabil. Fără internet, doar cu camerele foto din dotare (existau și înainte de perioada de boom a telefoanelor inteligente camere atașate sau gps-uri separate, etc) n-ar avea parcă niciun farmec telefonul inteligent, în tot cazul n-ar avea succesul din prezent. Vânzătorii insistă însă pe performanțe, memorii, viteze ale procesoarelor făcându-ne să uităm că pentru performanță avem laptopuri iar pentru sarcinile dorite în cazul portabilității netului (citirea mailului, ceva browsing) nu sunt mari pretenții. Cu alte cuvinte te poți limita la un telefon de 300 de lei, care face cam ce face și unul foarte inteligent de 3.000 lei. 
 Ce ar trebui să cumpărăm când achiziționam o mașină? Mobilitate. Cei mai mulți dintre noi vor să meargă doar din punctul A în punctul B pe distanțe scurte. Pentru distanțele lungi există riscuri aferente (oboseală, accident) sau alternativa trenului, avionului, vaporului. Vânzătorii de mașini încearcă, cu succes, să ne facă să achiziționam doar performanță, design, brand.

5 comentarii:

  1. Bun.Dar,la noi,casa inseamna si mandrie si invidia vecinilor.Mai ales la tara ,unde cea mai mare parte a casei este nelocuita(adesea familia locuieste intr-o alta constructie mai mica in aceeasi curte).Acelasi lucru se poate spune si despre masina,de multe ori se considera a fi eticheta care spune daca ai reusit in viata-"Ai masina ,ai valoare".Da,brandul si marimea conteaza in acest caz.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de acord, se cumpara si pentru eticheta dar niciun vanzator nu insista explicit pe asta...sigur, daca vorbeste despre locatie, brand, functionalitati cum trebuie, fraierul va intelege ca va fi invidiat pentru achizitie, deci se alege si cu eticheta

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa cum ati spus timpul si calitatea petrecerii lui sunt de baza.Daca stai 8-9 ore la serviciu si mai faci vreo 3 dus intors zilnic nu stiu daca mai conteaza invidia cunoscutilor :) e mai mult autosugestia :) satisfactia implinirii de tip romanesc adica o locuinta si o masina intr-un oras murdar si necivilizat.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am putea spune dragoste de shopping :) Unde se termina nevoia incepe excesul si adaptarea hedonista creaza alte noi false nevoi.Si uite asa creste economia producand multe lucruri inutile si deturnand banii de la adevaratele nevoi adica sanatate si educatie.

    RăspundețiȘtergere