Ai cont pe Facebook? Folosești Google ca motor de căutare? Află că și tu poți fi un instrument pentru respectivele jucării care "personalizează
internetul” și nu doar în interes comercial.
O conferință interesantă pe această temă a fost ținută de Eli
Periser pe TED (vezi aici,
și cu subtitrare în română). Acesta explică câteva
fenomene interesante. De pildă, o căutare după aceleași cuvinte-cheie pe Google derulată simultan de două persoane va
întoarce rezultate diferite, uneori chiar foarte diferite. News feed, sistemul
de selectare a postărilor noi de pe coloana din mijloc a paginii de Facebook
poate lua decizii “surprinzatoare”, de pildă punerea într-un con de umbră a
anumitor opinii sub pretextul relevanței lor mai
mici.
Inițial, această filtrare avea la bază interese comerciale. Istoricul
accesărilor tale pe Google va creiona structura rezultatelor căutărilor
viitoare (ți se vor scoate în față paginile
sponzorizate susceptibile să te intereseze și să determine
achiziții). Filtrele Facebook-ului urmăresc, teoretic, să
crească traficul selectând subiectele de cel mai mare interes pentru
utilizator. Aici apar însă două probleme.
Prima e sintetizată foarte
bine de Periser. “Cred că dacă iei împreună toate aceste filtre, iei toți acești algoritmi, obții un turn de fildeș, un spațiu filtrat. Iar turnul tău de fildeș este universul tău personal de informație în care
trăiești on-line. Iar ce se află în această proximitate
filtrată depinde de cine ești și ce faci. Problema însă e că nu tu decizi ce intră în acest spațiu. Chiar mai important, nu vezi ce se șterge”. Cu
alte cuvinte nu prea mai există liberatea alegerii cu atâtea filtre.
A doua problemă decurge din
prima. Afectarea libertății de alegere este pasul intermediar pentru impunerea
anumitor alegeri subiectului care are impresia că doar se conformează opiniilor
majorității. Să nu subestimați dorința de conformare, este unul dintre cele mai importante motoare ale
deciziilor noastre, puțini riscă să se simtă excluși sau dezaprobați de majoritate, rolul de Gică Contra nu e deloc comod
psihologic (aveți aici
un filmuleț simpatic pe tema asta).
Exemple? O fi exagerat să
presupunem că revoluțiile pornite de pe rețelele sociale
aveau la bază news feed-uri atent selectate? E suficient să dai impresia că
opinia majoritară merge într-o direcție și tot mai mulți vor dori să sara în aceeași barcă doar pentru a nu face opinie separată. “Revolutia din
noiembrie” de pe Facebook culminând cu alegerea președintelui Iohannis a folosit ingrediente asemănătoare? A fost oricum
surprinzător cum generația care nu mai vroia să audă de partide (“PDL,
USL=aceeași mizerie”) a dat brusc buzna să voteze după o
campanie furibundă pe Facebook. O
campanie care n-ar fi fost poate posibilă fără exercițiul anterior de mobilizare, cel privind Roșia Montană. Recent, am avut un nou exercițiu de
mobilizare pe Facebok, apărarea pădurilor. O mobilizare susținută prin spațiile lărgi acordate și de presa
pro-Iohannis, deși întoarcerea codului silvic de Președinte nu-l recomanda ca mare ecologist. E de bon ton ecologia, toți vrem o lume cât mai verde, rămâne să sperăm că nu va urma o nouă
campanie mai puțin ecologică și mai mult
politică/militară cu ajutorul Facebok-ului, cum s-a întâmplat cu "revoluția" din noiembrie după campania Roșia Montană .
a fost o lege cu dedicatie RMGC care a picat din cauza protestelor.
RăspundețiȘtergereOare din cauza protestelor? Sau din motive nepublicate?
Ștergere