miercuri, 2 octombrie 2013

IPO Adeplast. Își merită banii?

Compania a reușit să-și crească cotă de piață chiar și în perioada de criză, în ciuda contracției pieței construcțiilor. A făcut-o însă majorându-și semnificativ gradul de îndatorare iar în acest moment datoriile totale se apropie ca valoare de veniturile din exploatare. Dacă vreți imediat dividende și creșteri ale cotațiilor la bursă, Adeplast nu e pariul potrivit.
 
 Prima ofertă publică inițială de vânzare de acțiuni după mai bine de 5 ani la BVB merită un plus de atenție. Mai ales că Adeplast este un brand cunoscut pe piața adezivilor, mortarelor, termoizolațiilor și vopselurilor. Întrebarea la care vom încerca să răspundem mai jos nu este însă cât de serioasă sau solidă este afacerea în sine, ci cât de scumpe sunt acțiunile scoase la vânzare de astăzi și până pe 15 octombrie în cadrul IPO-ului?
 
 Ce sare în ochi în cazul Adeplast este valoarea mare a datorilor pe temen scurt și lung: cumulate reprezintă 138 milioane lei, la venituri din exploatare de 184 milioane lei și venituri totale de 191 milioane lei la nivelul anului 2012. Pe primele 6 luni din 2013, datoriile totale au urcat însă la 215 milioane lei (159 milioane reprezintă creditele, restul datorii comerciale). Profitul a fost de 16,1 milioane lei în 2012 (6 milioane în 2012 și 12 milioane lei în 2010). Compania a reușit o creștere remarcabilă de cotă de piață în anii de criză și lărgirea domeniului de activitate (a început să producă și polistiren, vopseluri) dar și datoriile au avansat corespunzător. De la 135 milioane lei în 2010 veniturile totale urcaseră la 191 milioane lei în 2012. În același timp, împrumuturile avansaseră de la 78,7 milioane lei la 112,6 milioane lei iar datoriile totale de la 88 la 138 milioane lei.
 
 Adeplast a mai avut ocazia să se listeze la bursă în 2008 dar atunci fondatorul sau, Marcel Barbut, a renunțat în ultimul moment.Acum, pe fondul atingerii unor limite de creditare în relația cu băncile, acesta pare să fi descoperit că împrumutul de la acționari nu costă totuși pe nimic iar bilanțurile companiei pot arată brusc mai bine după o infuzie de minim 58 milioane lei (o părere personală).
 
 Prețul la care sunt oferite acțiunile noi variază între 3,52 și 4,06 lei acțiune iar pachetul scos la vânzare este de 16,5 milioane acțiuni noi (compania are în acest moment 33 milioane de acțiuni, cu valoare nominală de 0,1 lei). Destinația sumelor: construirea unei fabrici de vată bazaltica, produs care în România se aduce doar din import (construcția începe în 2014 și va dura în cel mai fericit caz până în 2015, deci acționarii nu vor simți efectele majorării de capital prin creșterea profitului companiei cel puțin 2 ani). 

Cât de mare va fi creșterea de profit după și la ce câștiguri ar trebui să se aștepte cei care cumpără începând de azi acțiuni? Greu de spus, ne putem raporta însă la afacerea din prezent si marjele ei de profit, fără vată bazaltica în portofoliul Adeplast. La 16,1 milioane lei profit, câștigul pe acțiune este de 0,48 lei. Dacă s-ar conserva câștigul pe acțiune din 2012, cine da 3,52 lei în oferta publică cumpără de 7,3 ori profitul aferent unei acțiuni (sau de 8,4 ori la un preț de subscriere de 4,06 lei/acțiune). Problema este că în 2013 datoriile au săltat binișor față de 2012 (de la 138 la 215 milioane lei) iar veniturile din exploatare pe primele 6 luni au urcat mai modest, de la 78,5 la 103 milioane lei.Există și avans al profitului la semestru, de la 4,3 în 2012 la 7,1 milioane lei în S1 2013, dar nu ne-am entuziasma prea tare în acest caz având în vedere pregătirea societății pentru listare și cosmetizările care se mai fac în acest context.
 
 Una peste alta: o societate dinamica, un fondator care își știe bine meseria și păstrează încă entuzismul tinereții dar și datorii mari la activ și necunoscutele care rezultă din lipsa unei poziții de monopol pe piață (dacă fac și alții fabrici de vată bazaltica, dacă se ascute concurența pe piața mortarelor și termoizolantelor, etc?). Prudența trebuie să fie deci cuvântul de ordine pentru micii investitori, mai ales că cei cu resurse limitate trebuie să aleagă între oferta Adeplast din octombrie și cea a Romgaz din noiembrie. 
 

 Paradoxal, poate fi insa o ocazie bună de speculat, având în vedere discountul de 3-4% oferit micilor investitori (15% este transa lor) și intenția companiei de a apăra prețul la care se încheie oferta la bursă timp de 30 de zile (se va aloca 10% din ofertă pentru cumpărări de acțiuni astfel încât cotația bursieră să nu coboare sub prețul din ofertă în acest interval).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu