marți, 12 august 2014

De ce n-am asigurare și internet banking

Prețul riscului e întotdeauna mai mare pentru asigurat decât pentru asigurator. Iar un card de debit oferă facilități asemănătoare internet bankingului fără riscurile asociate. 
De ce ne temem cel mai mult? Eu zic că de un cutremur semnificativ la oraș ori de inundații în anumite localități din zonele rurale. Care este probabilitatea de a se produce un asemenea eveniment? În ultima sută de ani au fost două cutremure mari (1940 și 1977) și mult mai multe inundații. N-aș vrea să risc dacă aș sta într-un bloc construit în perioada interbelică și nici dacă aș locui în zonă inundabilă. Surpriză, companiile de asigurări fie nu oferă polițe pentru astfel de cazuri, fie o fac la un preț atât de mare încât clienții potențiali preferă să...își asume riscurile. Se vând fără probleme polițe pentru apartamentele mai noi și zonele fără risc de inundații, dovadă că probabilitățile mici de producere a evenimentului asigurat se traduc în marje mari de profit pentru asiguratori. 
 Și totuși, ce se întâmplă dacă vine un mare cutremur, o scurgere de gaze, un incendiu la vecini și casa ți-e distrusă? Cam așa pot fi întrebat de cei care nu aproba decizia mea de a nu-mi face asigurare de casă și viață (mașină n-am). Le răspund că, mai întâi, exploziile din cauza buteliei/aragazului uitat deschis le numărăm pe degete în ultimii ani în București. La fel distrugerile din incendii. În ceea ce privește cutremurele, riscul există și este considerabil mai mare decât în primele două cazuri. Totuși, nu foarte mare dacă ne gândim că la ultimele două mari cutremure au căzut în București doar locuințele cu structuri precare. Eu m-am decis să îmi asum astfel de risc din mai multe considerente.
În primul rând, nu știu dacă firma de asigurare va putea face volumului despăgubirilor și nu va intra în faliment, fie și reasigurata fiind. Apoi, nu pot fi sigur că un astfel de seism mă prinde dormind, în casa asigurată, și nu la job. Cum mai spuneam, au fost doar 2 cutremure majore în ultima sută de ani iar riscul că în timpul vieții să mai prind unul mi se pare semnificativ mai mic decât riscul de a-mi compromite sănătatea prin alimentație nesănătoasă (carbogazoase, dulciuri, etc), sedentarism, obezitate. Prefer ca banii economisiți din asigurarea de casă și viață să îi redirecționez spre minimalizarea acestor riscuri mult mai..palpabile (din nefericire, nicio bancă n-o să-și oblige debitorii să facă sport și să nu mai mănânce la fastfood așa cum îi obligă să își facă asiguare de viață și casă). Sigur, dacă va prisosesc banii și vreți să simțiți sentimentul de siguranță din plin, puteți investi și în sănătate și în polițe. Eu unul mă opresc însă la sănătate.
Acum despre internet banking. L-am evitat mereu din două motive. Puteam face plăți de facturi în numeroase cazuri și prin intermediul cardului de debit, prin internet, fără să mai dau bani pe un serviciu de internet-banking. Iar când nu se putea cu cardul de debit, mergeam la multiplele rețele de multimate bancare și rezolvăm totul fără cozi. Aș fi dormit pe ghimpi știind că la banca unde am economiile există și un serviciu de internet banking pe numele meu, care permite lichidarea depozitelor de pildă. Dacă posibilitatea de a lichidă depozite ar fi eliminată din opțiunile internet-bankingului și ar rămâne doar opțiunea de plăți și transferuri, poate aș înfrunta amenințarea fraudelor pe internet. Deocamdată nu îmi permit s-o fac. 

Un comentariu:

  1. >Dacă posibilitatea de a lichidă depozite ar fi eliminată din opțiunile internet-bankingului și ar rămâne doar opțiunea de plăți și transferuri, poate aș înfrunta amenințarea fraudelor pe internet.

    Internet bankingul de la BRD are aceste "optiuni". Nu poti inchide depozite si poti face transferuri doar in conturi inregistrate in prealabil la ghiseu (+ conturile furnizorilor majori de servicii)

    RăspundețiȘtergere