sâmbătă, 29 noiembrie 2014

Cum se manipuleaza emotiile cu Feisbuc. A castigat News Feed alegerile in Romania?

News Feed e mecanismul prin care Facebook face selectia postarilor, acordand diferite ponderi in functie de impactul social (ordinea in care postarile apar in prim-plan). Oficial, aceasta ierarhizare se face pentru a elimina mesajele cu potential publicitar, reclama mascata carevasazica. Practic, algoritmul permite sa fie scoase in fata postarile care intereseaza mai mult administratorii retelei si nu e deloc exagerat sa presupunem ca si in cazul alegerilor din 16 noiembrie s-a folosit un mecanism similar. Cu alte cuvinte, au fost scoase in fata prin news feed postarile care ilustrau cozile de la ambasade, mesajele anti-PSD si Ponta, incurajarea votului negativ.
Exista mai multe experimente care au demonstrat cum devin contagioase emotiile diseminate prin Facebook (vezi aici si aici, detalii despre unul derulat chiar de expertii Facebook). Este vorba despre un studiu-mamut pe mai bine de 600.000 de utilizatori Facebook utilizandu-se mecanismul news feed in care s-a observat ca in momentul in care acestia primeau preponderent postari pozitive, erau dispusi sa posteze ei insisi mai mult mesaje pozitive. Invers, utilizatorii deveneau repede diseminatori de mesaje negative. Una dintre concluziile studiului era ca se poate obtine relativ usor contagiune emotionala fara interactiune directa intre membri retelei, folosind doar instrumentul de mai sus.
Bine-bine, ai news feed dar cum generezi mesajele care sa fie diseminate in cadrul retelei pe scara larga? Teoria mea este ca se folosesc anumite “noduri” de retea (fiecare utilizator de Facebook are acces la mai multe retele-prietenii prietenilor si tot asa)  pentru propagarea mesajelor care urmeaza sa fie promovate prin news feed. Niste indivizi sociabili prin meseria lor, in care activeaza cu statutul de “acoperit”, s-ar putea ocupa foarte bine de asta. Cu cateva sute de persoane puse pe postat cred ca se pot crea curente de opinie de toata frumusetea. Cu asta cred ca raspund si la intrebarea "cum se face ca eu am primit mesajele cu diaspora doar de la prieteni, cum adica manipulare pe Facebook"? Poate ca au postat si alti prieteni mesaje mai calme, mai sceptice, dar ele n-au fost prea bine "promovate" in sistemul news feed.
Mai departe. O fi exagerat sa presupun ca o miscare inceputa pe Facebook poate reverbera si in restul societatii, mai ales daca ideile si sentimentele propagate prin reteaua sociala rezoneaza in majoritatea votantilor? Reiau cu alte cuvinte teoria interconexiunilor (toti am fi la un nivel conectati). Asta ar explica modul in care se propaga revolutiile, primavara araba, momentul 1989 in tarile din blocul estic european, etc. Nu exista Facebook atunci dar o contagiune de masa am avut. Cu atat mai repede s-ar putea genera acum una, cu ajutorul retelelor sociale. Asta inseamna ca si daca inchidem calculatorul cu tot cu contul de Fecebook, o emomtie puternica pornita din retelele sociale poate reverbera in intreaga comunitate.

De ce nu sunt dati atunci jos ayatolahii din Iran, regimul Putin sau macar Orban din Ungaria, ca tot nu le place americanilor de ei?Lucrurile cred ca sunt un pic mai complicate. Pentru contagiune nu e nevoie doar de diseminarea anumitor emotii, mai e nevoie ca acestea sa nu interfereze cu convingerile publicului-tinta sau sa nu nege in mod evident realitatea de zi cu zi. Nu poti contracara fundamentalismul cu idei democrate, nici combate putinismul cata vreme Putin ofera majoritatii rusilor indulcirea unor frustrari de fosti cetateni de  mare imperiu si nici de Orban nu te poti lega cu Facebook-ul cand ai legi date de acesta impotriva monopolurilor bancare si din energie si in favoarea cetateanului. PSD-ul n-a avut nimic din asta, un partid de stanga cu politici de dreapta, o imagine de coruptie lipita pe frunte cu DNA-ul, lideri fara charisma si fara convingeri, in afara celor de capatuire personala. Au fost victime sigure.

8 comentarii:

  1. Nu stiu altii de unde au primit poze sau informații, dar am prieteni care au stat de 2 ori peste 10 ore la coada la Munchen si n-au apucat sa voteze. Deci nu poate fi doar vina feisbuc

    RăspundețiȘtergere
  2. asta se mai intamplase...si in 2009...acum a capatat proportia asta apocaliptica dupa ce fenomenul a fost bine speculat in social media

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. http://newsfromromaniannet.blogspot.co.uk/2014/11/16-noiembrie-o-victorie-diasporei.html

      Ștergere
  3. si eu am postat numai de la prietenii mei care au stat la coada in Paris, Londra. Oameni care lucreaza in IT si nu-s deloc ocupati cu propaganda. Am raspandit pentru ca nu voiam sa iasa Ponta. Nu-s membru de partid, nu am nici un fel de beneficii de pe urma vreunui partid. Trebuie sa va spun ca desi am incercat, nu am reusit sa-i conving pe mama si pe tata sa voteze cu Iohanis. Dar l-am convins pe fratele meu sa mearga la vot si sa voteze cu Ionanis. In primul tur n-am fost la vot si mai stiu cativa care n-au mers la vot in primul tur, dar la al doilea s-au dus sa dea vot anti Ponta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Faci parte din bulgăre. Propaganda i-a atins perfect pe ignoranți. "A nu fi deloc ocupat cu propaganda" presupune să nu faci propagandă nici în campania electorală. Toți, însă, v-ați salvat patria căzând în capcana mafiei securiste.

      Părinții tăi, foarte probabil, mai înțelepți și trecuți prin cruda realitate pe care o ignoră cei mai mulți, știu că nu va trece mult până când veți realiza și voi ce... ați făcut, Greșeala din 2004 a început să pută odată cu venirea crizei din 2008. Greșeala din 2009 ți-a lovit părinții în 2010, iar cea din 2014 nu-i mai poate lovi decât în... 2015. :)

      Ștergere
    2. Costele, absolut sigur am facut parte din bulgare. Pana la urma, e o iluzie ca alegem ceva..toti sunt ai lor...

      Ștergere
  4. Conspiratia cu Facebookul e interesanta, se practica la analistii obiectivi din tarile dezvoltate (Egipt, Ucraina, Rusia etc). Cand te uiti pe cifre, realizezi ca diaspora chiar n-a contat, milionul ala de voturi e pe intern. Manipulare Facebook sau convingeri care nu ne convin?!

    Unii echivaleaza votul din 2014 cu cele din 2004/2009. Probabil n-au profitat intre 2004-2008, au si fost loviti de criza din 2009, pe care au asociat-o cu Basescu, pe care-l asociaza cu Iohannis, care va dezamagi (ca orice politician). Intoleranta la greu, "mafia securistica" etc
    Ma rog, doar incapabilii isi leaga fericirea personala de capacitatile/voturile altor indivizi, insa pe mine silogismul anterior, caracteristic atator romani, ma intristeaza nespus.

    RăspundețiȘtergere
  5. pe mine ma surprinde rapiditatea cu care o anumita parte a electoratului a trecut de la neimplicare totala la activism manifest....si curentul de opinie creat parca la un pocnet de degete....facebook-ul e partea vizibila a icebergului, probabil ca sunt si alte tehnici de manipulare in masa la care nici nu vism noi chibitii de rand....

    RăspundețiȘtergere