Va amintiți prețul acru al lămâilor de asta-vară? Majoritatea românilor a făcut un pas înapoi din fața raftului cu lămâi atunci. Cum s-ar fi comportat însă dacă în loc de lămâi vorbeam de acțiuni, imobile, gadgeturi?
Bunul simț a funcționat de minune asta-vară, când cei mai mulți dintre noi ne-am redus cantitățile de lămâi cumpărate, în ciudă caniculei, doar pentru că simțeam că nu este în regulă să plătești de câteva ori mai mult decât în mod normal (acum sunt doar 6 lei/kg față de 18-19 lei în urmă cu mai puțin de 3 luni). Sigur, nu toată lumea a procedat așa, patronii de restaurante de exemplu au suportat cu stoicism fluctuațiile de preț din marja și așa mare de profit pe care o au cu limonadele.
Ce s-ar fi întâmplat însă în momentul în care în loc de lămâi am fi avut un alt produs, mai ales unul financiar? Dacă era vorba de acțiunile LEMON, am fi cumpărat cu două mâini pentru că prețul urcase mult dar promitea să nu se oprească iar analiștii recomandau în cor investiția, nu? Reacționam altfel dacă era vorba de o investiție imobiliară, un teren intravilan în Lemonești, un apartament de lux tip lemon-house, într-o zonă bună? Sau un lemon-phone nou lansat pentru care cererea era viguroasă (vedeți ce s-a întâmplat cu prețul primelor iphone-uri aduse în geantă din SUA și vândute pe okazii.ro, convertit rapid de la 500 dolari în 500 de euro iar cu toate astea cumpărători se găseau cu duiumul)?
De ce ne comportam rațional când vine vorba de lămâi și irațional când avem de-a face cu alte produse, mai ales din zonele unde există un deficit cerere-ofertă iar achizițiile sunt “trendy”?
Explicația este că în cazul lămâilor ne comportam precum consumatorii iar în cazul acțiunilor, imobiliarelor, gadgeturilor ne vedem mai degrabă investitori/speculatori. În primul caz prețurile mari au declanșat o reacție de bun simț și înfrânarea achizițiilor; în celelalte cazuri se activează ușor lăcomia-vezi că prietenii au cumpărat și au profit, nu vrei să stai de-o parte și să-ți limitezi câștigul și uite așa apare o bulă speculativă.
Prețul lămâilor n-a ajuns în stratosferă deoarece recoltele mai slabe din Argentina au fost repede compensate de oferta de sezon din Turcia și prețurile s-au dezumflat. Dacă ar fi continuat să urce, cine știe, poate câțiva s-ar fi gândit să stocheze lămâile în loc să le stoarcă în ceai și poate apăreau și achiziții speculative asta-vară și nu pași înapoi din fața raionului cu fructele în cauza.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu