joi, 27 noiembrie 2014

Se pot cumpara telefoane de top cu 1 leu?

“Accidentul” petrecut cu sistemul informatic al celui mai mare magazin on-line poate induce câteva percepții greșite în rândul consumatorilor
Pe scurt, faptele arată așa: în duminica ce a urmat festivalului Black Friday autohton, mai multe produse “resigilate” din oferta eMag au primit reduceri de 99%, din cauza unui soft nărăvaș ce a operat împărțirea cu 1.000 pentru anumite prețuri. Peste 700 de persoane au cumpărat telefoane și televizoare led performante cu prețuri de 1-8 lei făcând o pagubă de 1,1 milioane lei retailerului, care a anunțat însă că va onora toate comenzile intrate prin breșa informatică. 
Sigur, răutăcioșii pot afirma că greșeala eMag poate fi și o strategie de marketing, având în vedere expunerea generoasă pe care compania a căpătat-o în media, într-un context pozitiv (“uite, ei onorează și comenzile din care pierd! concurența o face la fel?”) și faptul că o eroare similară se mai petrecuse și în 2010, atunci pe o valoare mai mică a comenzilor (ce să-i faci, a crescut și comerțul on-line între timp). 
 Riscul, din perspectiva mentalității consumatorilor, este să apară câteva repere greșite, cum ar fi:
  •  prețul corect este cel din campaniile de promovare sau din lichidările de stoc, orice altceva este umflat artificial. Uneori este corect, alteori nu. O lichidare de stoc presupune eliminarea produselor uzate moral, uneori cu deficiente funcționale, iar producătorul, deși le dă sub costul de producție,  ar pierde mai mult casându-le pur și simplu.
  •  cine onorează comenzile din care pierde este comerciantul de la care trebuie să cumpăr mereu, va oferi și cele mai bune prețuri. Ce vă face să credeți că pierderile în cazul unor erori asumate nu sunt recuperate din adaosurile mai mari practicate ulterior? Mai ales că publicul îi va trece asta cu vederea mai ușor (“alte magazine sunt mai ieftine dar nu se poartă la fel cu clienții...”).
  •  o campanie promoțională cu reduceri sau doar exemple de conduită (vezi eMag) poate ținti atât spre atragerea de noi clienți cât și stingerii nemulțumirii altera mai vechi. De exemplu, multă lume a fost dezamăgită când cele mai tentante promoții ale eMag de Black Friday s-au epuizat în primele 5 minute, o parte din acest timp site-ul fiind de altfel blocat. Poate că pățania magazinului două zile mai târziu a șters această frustrare, măcar parțial...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu