Legătura mai puțin
vizibilă dintre calomnia premeditată, publicitatea prin mass-media și sistemul de învățământ.
Efectele propagandei
se fac simțite într-un mod interesant.
Ideile funizate repetat nu sunt crezute automat de publicul-țintă; cu toate astea, la un anumit interval
după lansarea mesajelor, cei care au fost țintele
propagandei sunt mai indoctrinați decât
cei care au fost ocoliți de aceasta.
Soldații participanți într-un război știau că jurnalele de actualități
ce le erau livrate conțin neadevăruri și exagerări. În ciudă acestui fapt, ulterior
mulți dintre aceștia se vor comporta ca și
cum ar îmbrățișa adevărurile propagandei. De ce se întâmplă asta? Memoria este
perisabila. După ce trece o vreme, mulți
uită detaliile recitate de propaganda oficială dar au integrat însă esența mesajului (“X e bun, Y-rău” sau, ca în
Ferma Animalelor-“4 picioare bine, 2 picioare rău”). Vezi cazul trist al populației din Coreea de Nord. Ceva asemănător stă
în expresia “calomniază, ceva tot rămâne”. La fel în cazul publicității. Toți
știm că mesajele publicitare conțin exagerări și
neadevăruri. Dar dacă le consumăm în cantitate mare, nu ar trebui să ne
surprindă ce alegeri facem la supermarket. Rețineți că raționamentele
se uită, supraviețuiesc frecvent doar
sentințele scurte și numele proprii a căror sursă nu o mai reținem. Din fericire, la un anumit interval
după ce propagandă/reclama încetează, toate aceste sentințe dispar treptat din vizorul memoriei
noastre.
Întrebarea firească
ce s-ar pune în aceste condiții este
dacă mai e posibil să integrăm (în sensul de memorare, învățare) totuși
ceva consistent, cu nuanțe și variațiuni,
pe termen lung? Ar trebui să ne mire că repetăm cu atâta consecvență greșeli
mai vechi? Cum am mai spus pe aici, pentru că învățarea să fie de durată, informația
trebuie să fie acompaniată de o amprenta emoțională
(din acest motiv școala trebuie să vina
destul de mult în întâmpinarea întrebărilor și
frământărilor elevilor, întrebări rezultate din problemele și dilemele vârstei lor și nu să se rezume la pomparea unor noțiuni și
date care se vor inneca repede în memoria perisabilă a acestora); în lipsa
accestui accesoriu degeaba ne mai dăm silința
să reținem ceva-realizările vor fi
oricum modeste. Cu această observație
în minte ne putem revizui interesul pentru filme, cărți, discuții savante.
Sunt șanse mici să învățam pe termen lung ceva din ele, exceptând
situațiile în care informația este dublată de emoție. Iar emoțional
stăm bine ca specie, deși asta nu ne
aduce decât un avantaj aparent.
Dacă emoția
intensifică memorarea, ce se întâmplă însă cu capacitatea de a raționa? Aici emotivitatea este un handicap, nu
numai că emoțiile distorsionează rațiunea dar gândirea limpede și emotivitatea se cam exclud. Umanitatea
seamănă cu un imens diapazon emoțional
care vibrează mereu iar șansele de a ne
comporta rațional ca specie par mai
reduse decât am fi înclinați să credem.
De altfel, emoțional n-am evoluat prea
mult din preistorie și până acum deși cuceririle tehnice sunt evidente. Teama,
amorul propriu, dragostea, furia rămân intense și
la fel de oscilante. Din acest motiv poate marile religii au căutat soluții pentru reducerea plajei de emoții; creștinismul
de pildă se concentrează asupra unui anumit tip de emoții (cele rezultate din faptele bune) încercând să le elimine pe
celelalte; budismul a găsit soluția
demisiei emoționale prin retragerea în
Nirvana…
În concluzie, memoria
e perisabila iar învățarea pe termen
mai lung are nevoie de suportul emoțiilor;
din păcate, sistemul de învățământ nu știe să le speculeze chiar dacă emoțional stăm mereu bine. Emoțiile ne împiedică însă să raționăm eficient sau să acționăm mânați
de rațiune iar asta ne condamnă să tot
repetăm greșeli mai vechi pe care nu
le-am integrat sub formă de experiență
sau a căror amprenta emoțională a pălit.
Voi încheia cu o “poveste”.
Să-i spunem scenariu SF, anterior marelui succes de public care a fost Matrix,
dar care nu s-a bucurat de o publicitate asemănătoare. Ce-ar fi dacă umanitatea
nu s-ar afla la capătul lanțului trofic
ci alte entități invizibile, care ar
trăi de pe urma anumitor reacții emoționale ale pământenilor ar beneficia de poziția asta? Am găsit așa ceva prin cărțile lui
Robert Monroe (vezi Călătorii Îndepărtate), viața
de pe Pământ (în special a oamenii) având rolul, în viziunea sa, de furizor de “loosh”,
o sinteză carbon-oxigen folosită de alte entităti energetice. Cum cele mai bune
eșantioane de “loosh” se obțineau în urma unor reacții care implică emoții intense, grupuri de Colectori au avut rolul istoric de a
programa și întreține astfel de explozii emoționale. De altfel, chiar și religia ne spune voalat ceva asemănător,
vezi îngerii și demonii care ne pândesc
faptele bune/rele, încurajându-le, modelându-le și
fără de care rațiunea lor de a exista
cam dispare. Am putea renunța la emoții pentru a deveni o specie mai inteligență în povestea noastră? Sună bine dar e greu
de crezut. E ca și cum găinile dintr-o
fermă, crescute pentru carnea și
oualele lor ar realiza brusc că sunt folosite, că sunt destinate pentru
supraviețuirea altei specii și nu sunt libere prin ogradă așa cum părea la o privire superficială și ar decide brusc să își ia soarta în mâini zburând spre miriștile din vecinătate pentru a trăi cu
adevărat libere. Pentru o poveste sună bine dar în realitate, pentru că asta să
se întâmple, ar trebui ca găinile noastre să nu mai fie de fapt găini, o
transformare ce nu s-ar putea produce în definitiv fără acordul și ajutorul fermierului care să le schimbe
programarea genetică.
Nu stiu daca as vrea sa traiesc intr-o lume ca in Equlibrium.
RăspundețiȘtergeredupa Monroe, ideal nu este sa-ti elimini, in sens de sa-ti inabusi, energia emotionala, ci s-o controlezi, in sens de s-o transformi..o chestie atat de dificila incat doar cei aflati la finalul ciclurilor de reincarcare o reusesc....
Ștergeream vazut intre timp Equlibrium....exact cum spuneam: nu trebuie sa elimini emotiile, doar sa le transformi si sa le focalizezi...asta mi se pare adevaratul sau mesaj, filmul din film...
Ștergere