Investitorii cu experiență știu că marile oportunități încep prin a fi pariuri riscante iar ce se vinde publicului ca mare oportunitate este, de cele mai multe ori, un pariu de mare risc.
De ce se întâmplă asta? Mare oportunitate este un fel de a denumi un preț-chilipir la un moment dat, prin prisma evoluției sale ulterioare. A fost o mare oportunitate să iau ceva la un preț foarte mic. De ce era prețul foarte mic? În principal din două motive: pentru că investiția în cauza nu era cunoscută de marele public și pentru că venea cu ceva riscuri asociate care nu păreau deloc mici în acel moment. Sigur, e comod să privim evoluția ulterioară a cotațiilor și să credem că era evident că se va obține profit ușor. Asta pentru că de regulă ne concentrăm pe prezență (creșterea cotațiilor) și nu pe absență (accidentele de parcurs, perfect posibile, ce ar fi putut atrage corecții). Luați orice activ care s-a scumpit semnificativ și remarcați că erau destule argumente care ar fi pledat pentru evoluții contrare la un moment dat sau cel puțin pentru un echilibru al cotațiilor. Trebuie curaj, intuiție, ceva noroc și multă disciplină pentru a identifica active cu potențial și a rămâne pe ele până la obținerea unui profit frumos (tentația de marcare a câștigurilor crește odată cu prețurile).
De ce “oportunitățile” de care află marele public reprezintă de multe ori pariuri riscante? În primul rând, când brokerii și analiștii semnalează gratuit, prin presă pentru marele public, că e cazul să cumperi ceva, clienții acestora au fost avertizați din timp și au luat deja pozițiile în cauză. Când frizerii află că e cazul să își pună banii la bătaie există deja un dezechilibru cert între potențialii cumpărători și vânzătorii mai avizați (dacă până și frizerii intră în piață, cine va mai susține cererea în curând?). În al doilea rând, toate aceste “oportunități” sunt descrise în culori cât mai apropiate de roz iar pericolele sunt aruncate sub preș sau, în cel mai bun caz, minimalizate și lăsate spre finalul analizei.
Sesizați deci diferența: marile oportunități poartă pericolele la vedere și sunt sesizate doar de inițiați (cei care au cunoștiințele și experiența pentru a le identifica), falsele oportunități minimalizează riscurile și sunt oferite tuturor în mod gratuit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu