Defazarea față de perpectivele pieței pe termen
scurt, lipsa unei targetări a evenimentului, orele de desfășurare inaccesibile
corporatistului mediu au generat o audiență ridicolă pentru manifestarea “BVB
and friends”. Ne mai miră?
Bursa este locul de joacă al speculatorilor și
investitorilor pe termen mai lung. Cui se adresează Banii Tăi Expo, căreia
dintre cele două categorii? Dacă erau vizați în principal speculatorii-în
paranteză fie spus o cauză cam moartă pentru BVB având în vedere lipsa de
lichiditate și comisioanele mari ale brokerilor-atunci mă așteptam la lansarea
unor noi intrumente dedicate. Opțiuni de pildă sau niște tranzacții fără
costuri ori măcar ceva instrumente noi de hedging sau arbitraj. Mă rog, nu
insist aici, pe bursele mature există un cu totul alt arsenal pentru speculatori
iar cine vrea speculații are tot soiul de platforme ale marilor brokeri
internaționali și nu mai pierde vremea cu BVB. Dacă însă conducerea bursei
autohtone țintea spre investitorii de cursă lungă, atunci evenimentul trebuia
să aibe în spate măcar o listare iminentă, o perioadă de ascensiune viguroasă a
cotațiilor traversată recent, ceva avantaje fiscale de ultimă oră de comunicat.
Or, ce avem în prezent? Cotații leșinate, în așteptarea mutărilor Fed și
veștilor noi dinspre economia chineză sau Ucraina/Siria (avem sau nu conflict
global?). Un cod fiscal care a amânat reducerea impozitului pe dividende din
2016 dar n-a uitat de introducerea contribuțiilor de sănătate. Nicio listare
notabilă în perspectivă dar ceva scandaluri în derulare (Chronos, Harinvest).
Banii Tăi Expo reușește să egaleze în acest context contra-performanța
campaniei de promovare a bursei de la începutul anului 2008. Pauzele publicitare
pe TV erau invadate atunci de cei doi amatori de tenis ce vorbeau despre ce
cool este să ai banii la BVB taman când piețele externe începeau prăbușirea iar
SIF-urile, acțiuni populare la acea vreme, urmau să se corecteze cu 80%. Acum,
când prudența este cuvântul de ordine pe plan extern, BVB s-a gândit să câștige
carne proaspătă pentru piața locală, exact la timp pentru ca respectivii
investitorii să nu mai vrea să audă curând de bursă cum au făcut-o și cei aduși
cu arcanul promo-urilor în 2008. Altfel, pe cine încearcă să mobilizeze BVB la
eveniment între orele 10-18? Pe elevii care ies de la cursuri cu bunicii din
dotare? N-au aflat experții din blocul Modern că publicul lor țintă,
corporatistul mediu, abia pe la ora 17,30 termină cu jobul?
In altă ordine de idei, faptul tragic pentru BVB
este că volumele de tranzacționare au scăzut în ultima vreme exact pe fondul
reducerii în paralel a dobânzilor bancare. Iar dacă nici când dobânzile scad
piața nu se dezmorteste chiar este o problemă serioasă acolo. Bursa locală de
acțiuni riscă să moară lent dacă eforturile inteligente de promovare nu sunt
conjugate cu cele de formare și educare a investitorilor. Evenimentele gen
Banii Tăi Expo nu reușesc decât să aducă ceva vizibilitate bursei iar efectul
dipare apoi în lipsa unor ancore mai puternice de marketing. Am fost sunat de
nenumărate ori de soiul de așa-zisi brokeri cu propunerea unor pariuri tentante
pe Forex dar nimeni nu m-a sunat vreodată de la o casă locală de brokeraj când
a fost cu adevărat marfă de vândut în galantarele BVB (Romgaz, Transgaz,
Transelectrica, etc). Educația financiară este o disciplină care ar trebui să
fie obligatorie în sistemul de învățământ dar nici BVB nici BNR nu par dispuse
să se bată pentru asta, spălându-se pe cap cu cele câteva opționale introduse
recent. Iar dincolo de materia împachetată deja arid în suporturile de curs,
profesorii care le predau sunt tot dintre dăscălii vechi ce încearcă să-și
rotunjească veniturile de bază, absolvenți în fugă ai unor cursuri de formare,
și care mai mult plictisesc decât trezesc interesul. La cum merg lucrurile
acum, cine stinge ultimul lumina la BVB să încerce măcar să nu-l uite pe domnul
Sobolevski în cuier.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu