sâmbătă, 7 noiembrie 2015

Ce om normal are 3.500 de prieteni pe Facebook? O teorie a manipularii

Din 30 octombrie, de cand cu tragedia din clubul Colectiv, Facebook-ul a intrat in fibrilatie. Multe mesaje emotionale, multa activitate. In mod curios, cei mai activi erau in cazul contului meu cativa dintre “prietenii” pe care nu-i cunosteam. Stiti fenomenul, primesti periodic cereri de prietenie din partea unor anonimi iar pe unele le mai si accepti, fie din graba, fie pentru pentru ca ce posteaza la ei pe pagina ti se pare inofensiv. Ei bine, dupa avalansa de postari anti-guvernamentale, pro-revolutionare, anti-ortodoxism, n-am mai rezistat si l-am facut securist pe un astfel de postac din lista mea de prieteni. Paul Aelenei se numea individul si...initial am crezut ca si-a sters contul pentru ca imi aparea ca inaccesibil. Pacat, tocmai ma gandisem sa fac niste capturi de pagina. Apoi mi-am dat seama ca pur si simplu ma blocase. Cum nu-mi disparuse curiozitatea, l-am cautat de pe contul Facebook al unui amic si ce sa vezi, Paul Aelenei exista in continuare pe Facebook, posta zor nevoie si avea...3500 de prieteni! Acum, ce om normal are 3.500 de prieteni in lista? Cum poti manageria asa ceva? Asta daca nu-ti propui doar sa lansezi mesaje si nu-ti pasa de ce pun altii...Cineva care poate livra continut pentru 3.500 de persoane e o forta pe net.
Sa facem acum cateva calcule simple. Ma impiedica cineva sa cred ca Paul Aelenei este unic si ca postacul care sta la baza sa nu are si alte pseudonime? Daca ar avea inca 5 ar rezulta ca o singura persoana cu mesaje bine inchegate si directionate ar putea sa comunice cu 17.500 de feisbucisti. Dar daca am avea 200 de astfel de Paulici, cat o divizie medie de call-center, mesajele lor ar ajunge la 200 x 5 x 3.500=3,5 milioane de persoane, cam cat numarul de conturi active de Facebook in Romania (4 milioane) din totalul celor 7 milioane de conturi deschise.
Bine, ma veti contra, dar cum se poate ca toate aceste conturi accesate de raspandaci sa fie diferite, cum obtin ei toate aceste adrese distincte pe care sa le preseze sub diferite pseudonime pentru a fi acceptati ca prieteni? Pai, ma gandesc ca exista o baza de date cu conturile de Facebook active la nivel national. Nu stiu cine ar putea sa aiba acces la aceasta in afara administratorii retelei Facebook de la mama ei din SUA, nu stiu daca STS, divizia electronica din SRI, etc. Nu stiu daca aceasta baza de date se poate livra in baza bunei colaborari din cadrul NATO a serviciilor secrete sau daca se poate obtine fara voie de securistii nostri. Stiu insa cum se explica revolutiile portocalii din ultima vreme si miracolul retelelor de socializare cu care ne-am confruntat in noimebrie 2014 si octombrie-noimebrie 2015 in Romania.
Si nici nu e nevoie ca toata lumea sa imbratiseze mesajele bine tintite si livrate pe retele de socializare. Efectul de contagiune se obtine si dupa ce castigi de partea ta o masa critica. Si cum sa nu rezonezi la mesaje nobile de genul-fara coruptie, fara partide si gasti politice, jos guvernul, etc, etc? Sau, dupa caz-sa razbunam diaspora care e umilita la ambasade, oameni lesina la cozi, etc, etc?
Ce puteti face individul pentru a reduce riscul de a fi manipulati pe Facebook? In primul rand stergeti-va toti prietenii “necunoscuti”. Apoi, observati daca postacii care va agaseaza cu mesaje mobilizatoare au cumva un cerc de sute sau mii de prieteni. Daca da, sansele de a fi raspandaci de profesie sunt mari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu