marți, 22 iulie 2014

„La trei carti cumparate, una cadou!”

Strategiile de marketing pentru vânzarea de carte au început să se apropie de cele folosite pentru pasta de dinți. Efectul? Câștigă retailerii de carte, pierde lectura.
În această vară, cei mai mari retaileri de carte-e vorba de Libris și Elefant-aveau promoții ce includeau, pe lângă discounturile obișnuite, oferirea unor cărți gratis la anumite valori ale achizițiilor. O strategie de marketing ce se apropia cumva de vânzarea de detergent și pastă de dinți. „La trei cumpărate, una gratis”. Cartea era transformată într-o marfă ca oricare alta din hipermarket, fără a se mai ține cont de paleta vastă de preferințe ale publicului și relația mult mai personală cititor-autor-carte.
O strategie ce amintește de împachetarea unor colecții gen „Biblioteca pentru toti” între paginile ziarelor în perioada 2007-2009 (vezi Cotidianul, Jurnalul Național), resortul ce urma să declanșeze apetitul pentru lectură fiiind..prețul accesibil, de 5-10 lei/exemplar. Ca și atunci, cititorul este invitat să cumpere...prețul cărților, nu autorul, nu firul logic al narațiunii, nu ideile conținute în acestea. 
Riscurile? Îndepărtarea cititorului de lectură și forțarea unei cheltuieli inutile. Dacă în cazul pastei de dinți, strategia 3 la preț de 1 poate fi câștigatoare pentru ambele părți-producătorul vinde mai mult, clientul face o economie cumpărând un produs nu foarte perisabil, în cazul cărților oferite că bonus la cumpărături mai consistente, riscul este ca suma astfel economisită să rămână totuși la capitolul pierderi. Dacă cărțile gratis nu sunt pe gustul celor ce le primesc aceștia vor regreta destul de repede sumele scoase din buzunar pe baza acestui stimulent iar dezamăgirea lor se poate răsfrânge la un moment dat asupra lecturii în sine în loc să sancționeze doar retailerii on-line (în favoarea unor librării clasice).
Sfatul meu? Cum cărțile au ajuns destul de scumpe, cumpărați doar în momentul în care sunteți convinși că respectiva achiziție merită banii. Răsfoiți-le pe îndelete într-o librărie (multe din cărțile cumpărate on-line nu trec acest test) astfel încât să reduceți riscul de a da doar peste paginile mai interesante, apoi căutați alternativele mai ieftine în oferta Elefant și Libris dacă prețul de librărie descurajează, dar nu comandați decât ce ați răsfoit cu propriile mâini.
Cele mai frecvențe greșeli: cărți cumpărate pe baza unor prezentări elogioase de pe copertă, cărți cumpărate pentru că sunt la reducere, cărți cumpărate la sfatul prietenilor dar fără a fi răsfoite personal înainte, titluri achiziționate doar pentru că arată frumos în bibliotecă (cartonate, scrise de clasici, ecranizate, etc)

2 comentarii:

  1. In Romania este loc-garla pentru citit. Stam mai mult decat prost si la capitoulu asta: http://mnmlistro.blogspot.ro/2014/06/stati-aproape-citind.html

    RăspundețiȘtergere
  2. Unii au o lene teribila sa citeasca fie si despre lucrurile care ii intereseaza: http://mnmlistro.blogspot.ro/2014/06/cititi-cititi-cititi.html

    RăspundețiȘtergere