joi, 8 aprilie 2010

Multi level marketing pentru saraci cu duhul

Schemele Ponzi supravietuiesc bine-mersi desi consumatorul autohton parea relativ mai calit in lupta de gherila cu cei care incearca cu orice pret sa-i vanda ceva. O cunostiinta imi povestea cum a decurs un "interviu" de angajare intr-o astfel de schema piramidala. Timp de 3 luni trebuia sa isi demonstreze abilitatile de a vinde niste cosmetice; urma apoi "angajarea" efectiva, care se reducea la plata unui comision mai mare din vanzari. Inainte de orice altceva trebuia insa sa devina client, cumparand produse de minimum 75 de euro. Evident, in cele 3 luni de proba urma sa isi epuizeze lista de cunoscuti care, de sila, de mila, ar fi acceptat sa cumpere cate ceva. In caz ca ati privit doar superficial fenomenul, sa recapitulam pe ce se bazeaza miscarea MLM (multi level marketing):

-potentialul vanzator e transformat obligatoriu in client
-comisioanele cresc pe masura ce avansezi in schema, urmand sa incasezi un comision si din vanzarile celor pe care i-ai introdus in sistem
-castigurile se concentreaza in varful piramidei, daca intri aproape de baza nu vei mai castiga mare lucru, dar vei cumpara tu insuti ceva
-produsele comercializate prin astfel de scheme sunt greu vandabile (din acest motiv nici nu le gasiti in supermarket), excesiv de scumpe (poarta comisoane la mai multe maini) si de multe ori de calitate indoielnica (va mai amintiti de detergentul concentrat, cum isi imagineaza cineva cu capul pe umeri ca excesul de chimicale nu dauneaza?).

Din pacate ideea castigului fara mare efort face inca victime, vezi si inmultirea halucinanta a celor care vand bilete de bingo prin Bucuresti. Si trebuie sa recunoastem ca "disperatii" reprezinta doar o minoritate (cei care spera sa se redereseze fiananciar miraculos cu o slujba platita regeste sau cu un bilet castigator). Cei mai multi dintre participanti intuiesc ca sunt luati de fraieri dar se consoleaza cu ideea ca isi cumpara ceva speranta, precum jucatorii la loterie care se simt mai confortabil dupa ce si-au luat un bilet care sa le intretina iluzia castigului. Nimeni nu isi mai bate capul cu probabilitati, altfel cum sa participi la un joc in care sansa de a umfla marele pot este de 1 la 14 milioane ca la 6/49 ? Din pacate iluzia castigului providential nu este atat de inofensiva pe cat pare: cand te amagesti cu milioanele picate din cer, parca nu mai are nici un farmec sa pui osul la treaba pentru cativa firfirei, nu?

PS1:Atasez comentariul unui cititor referitor la fenomenul MLM, cititor (pseudonim MiniMe) care pune un deget mic pe o rana mare.
"Spalatul creierului este motivatia principala in urma careia agentul de la baza piramidei continua sa promoveze produsele. Pacalitul este convins ca produsele sunt foarte bune, foarte ieftine pentru calitatea oferita, ca nu exista intermediar pe lant (cand de fapt exista zeci), ca toti ceilalti sunt rau intentionati si invidiaza norocul care il asteapta dupa colt, ca nu l-a obligat nimeni sa cumpere ci a facut-o din convingere, etc. Asa supravietuieste schema, prin evanghelisti ferm convinsi de dreptatea lor absoluta. Pentru orice companie ar fi mai SIMPLU sa isi vanda produsele prin supermarket, mai ales daca ar fi de o calitate nemaivazuta. Firmele care recurg la MLM sunt cele carora raportul pret/calitate nu la ofera insa o sansa onesta, concurentiala si au nevoie sa apeleze la inselatorii. Scamway e deja un termen intrat in vocabularul comun".

PS2: Cum am fost bombardat cu pareri indignate de catre oameni ai muncii MLM-iste, situati bineinteles aproape de varful piramidei, invit pe aceasta cale cititorii care au avut experiente nefericite cu acest MATRIX al marketingului sa ne scrie la randul lor pe adresa redactiei sau sa posteze comentarii mai jos. Si sunt dispus sa sparg eu gheata. Mi-amintesc ca in urma cu 9-10 ani am fost si eu martor la un asemena seminar de evanghelizare in vanzari. Fusesem incadrat de doi apostoli vechi ai produselor sanitare concentrate, care se manifestau cu un entuziasm suspect la fiecare concluzie a prezentatorului, asa incat am zis pas afacerii care imi devenise brusc antipatica datorita lor. M-am reintalnit cu sistemul in urma cu un an si ceva. Ma plimbam pe Magheru reusind din cauza neatentiei performanta de a ma impiedica in fata librariei de la Scala. M-am proptit disperat de usa de la intrare si geamul a cedat. Jenat de intamplare, m-am oferit ostatec angajatelor-speriate ca ar putea plati ele paguba, cu buletinul la vedere pentru a-mi fi luate datele. Moment in care am fost abordat de un domn, care asistase din librarie la incident. Asa simt civic mai rar in ziua de azi mi-a spus domnul, care m-a asigurat ca putini si-ar recunoste vina acceptand sa suporte consecintele. Ba chiar mi-a cerut un numar de telefon oferindu-mi o carte de vizita, vroia sa aibe neaparat de unde sa ia ulterior o persoana asa speciala ca mine. Sub imperiul socului, cum insista, i-am dat totusi un numar de telefon, nici acum nu stiu de ce, poate gandindu-ma ca este singurul martor al intamplarii. La cateva zile distanta omul m-a sunat si mi-a propus o afacere de milioane , pe care o persoana cu asemenea calitati ca mine nu trebuia s-o rateze. Era vorba bineinteles de sistemul MLM.

3 comentarii:

  1. sugestie:

    Incearca in paralel si pe wordpress... mult mai profestionist.

    RăspundețiȘtergere
  2. ceva off topic in legatura cu balonul imobiliar in romania. Ceedeti ca suntem in bull trap sau am trecut de ea? Prima casa a reusit sa opreasca scaderea preturilor? In cat timp va aparea frica pe piata si capitularea, conform bulei lui rogrigue, despre care ati vorbit si dumneavoastra?

    RăspundețiȘtergere
  3. scuze pentru intarziere...cat timp tot apar variante la Prima Casa tot in bull trap cred ca ne aflam...ceva teama pe piata va apare in momentul in care dobanzile incep sa creasca (Euribor) iar inflatia sa muste din veniturile celor cu rate de platit ....

    RăspundețiȘtergere