marți, 21 septembrie 2010

Un mod gretos de a face blogging

In urma cu cateva luni, nimerisem din curiozitate pe “cel mai vizitat blog din Romania”.conform trafic.ro, e vorba de Codrosu. N-am apucat sa stau prea mult pentru ca mi-a taiat apetitul o mica istorioara cu McDonalds. Oamenii s-au gandit sa deghizeze o reclama la ultimul meniu introdus intr-o “poveste”. Iata-i deci pe el si ea, discutand incordat la masa in fast-food, discutie surprinsa intamplator de autorul textului. Ea se plange ca nu-i mai vine ciclul, el nu stiu ce mai replica, reporterul profita de ocazie sa povesteasca si ce meniu se servea in momentul ala. Olala, ce gaselnita! Sa strecori in intriga unei “povesti de viata pentru puberi” niscaiva insertii publicitare, sa dai cu alte cuvinte si suspans si sa promovezi si produse, parca am fi in network marketing social club. Ce vad azi pe codrosu blog? Aceeasi figura:

“Remedii contra caderii parului de la egipteni
Vechii egipteni aveau si ei retete contra caderii parului, dar noi NU le recomandam pentru a se imita! Vi le prezentam doar pentru ca mi s-au parut amuzante, doar atat, iar daca vreti cu adevarat un tratament cu adevarat eficace pentru caderea parului, incercati Spectral DNC sau DNC-L pentru barbati si Spectral RS pentru femei de la renumita casa DS Laboratories (le gasiti si in Romania, au intrat anul acesta pe piata romaneasca, pe dslaboratories.ro). Credeti-ma, mama mea face chimioterapie si foloseste Spectral RS. A facut deja 2 sedinte de chimio si parul nu i-a cazut deloc. Dar sa trecem si la partea nostima a acestui post… iata care erau retetele egiptene contra caderi parului…”.
Si de aici incolo urmeaza niste prostioare egiptene. M-am simtit revoltat de modul in care se poate prostitua cinneva in jurnalul sau on-line (ca asta parca erau blogurile) si m-am decis sa pun un comentariu pe blog. Iata-l:

cristian dogaru says:
September 21, 2010 at 09:58
“ce mod gretos de a face blogging…sa amesteci informatii cu reclame creind in capul cititorului confuzie totala…e articol sau advertorial…bai copii, blogul trebuia sa fie jurnal on-line, un spatiu personal, un loc al parerii oneste, nu iarmaroc de creme si alifii”….

Mi-a raspuns imediat “Sorin”, banuiesc ca administratorul blogului (aici blog e un fel de a spune, de vreme ce exista mai multi autori; de pilda Elena-autoarea textului cu egiptenii, are o auto-prezentare simpatica pe site “urasc prefacatoria si minciuna... in rest convietuiesc fara probleme langa tot ce ma inconjoara”).
Zice Sorin: “intr-o oarecare masura ai dreptate, insa la fel cremele, cafelele si alte lucruri de astea fac parte din viata noastra…iar atunci cand descoperi un produs bun pe care il folosesti e pacat sa nu vorbesti despre el”.
Ma rog, discutia a mai continuat in acelasi registru, n-a rezultat insa de ce este important sa vorbesti despre creme si cafele intr-un articol despre...vechii egipteni, iar roboteii astia de marketing mi-au trimis automat pe mail si un ravas:

“Iti multumesc pentru primul tau comentariu pe blogul codRosu.ro.
Asa cum ti-am promis, pentru acest comentariu ai castigat: REDUCERE de 10% la orice comanda plasata pe http://www.erotica.ro folosind cuponul de reducere "codrosu". Te mai asteptam pe blogul nostru pentru a comenta si a descoperii si alte reduceri pe care le poti folosi. La al 5-lea comentariu lasat primesti o noua REDUCERE!

Deci cam spre asta se indreapta si bloggingul. Insertii publicitare mascate, clipulete ciudate de pe youtube strecurate printre banere, “povesti” bine ticluite pentru a lansa subliminal masajul “cumpara produsul X”. Si daca tot m-a tentat Codrosu cu o reducere la un magazin erotic, sa va arat ce postare m-a mai facut paf astazi, tot de pe un blog care face reclama la desuuri si accesori de acest tip (cand nu se ocupa de hemeroizi), adica Zoso.ro.

Zoso a tratat incidentul de la competitia Redbull de sarit in cap in apa cu planorul improvizat din dotare in stilul propriu. O reclama mascata, o intriga confectionata repede si un pupat in fund oportun pentru producatorul de otrava energizanta, ca nu se cade sa injuri tu ca blogger un furnizor de produse pe targetul cititorilor tai, ca nu se stie de unde mai pica o insertie, ceva.

“Mie imi place RedBull. Burn e mai bun la gust, mai ales la sticla, dar RedBull e mai eficient. In weekend, la un concurs, doi prosti si-au distrus viata incercand sa fie amuzanti si cool. Multa lume da vina pe companie, ca i-a lasat in concurs, ca trebuie sa plateasca, ca in America un proces i-ar fi costat milioane. Da si nu. In Romania, nu stiu daca se poate deschide un proces de catre un prost impotriva companiei care n-are nici o vina ca tu esti prost. Sorry, nu e producatorul de cutite de vină ca tu ti-ai taiat degetul”. Ma rog, recunoasteti stilul, Zoso rivalizeaza in autosuficienta cu Mircea Badea, de asta cei doi nici nu se inghit reciproc.

Marturisesc ca simt nostalgii pentru “vechiul” print in fata acestui mod de a produce “informatie”. Mai ramane ca furnizorii de prostii de masa sa-si angajeze proprii bloggeri, ca sa le plaseze reclama insidioasa si sa-i injure hotarat pe cei care emit pareri critice. Ma rog, partidele se pare ca au deja, poate le da prin cap si bancherilor sa angajeze unii (am eu niste propuneri in sensul asta, vezi
http://cristiandogaru.blogspot.com/2010/08/cu-cine-fac-bloggerii-banking.html).

3 comentarii:

  1. Pari cam naiv daca te miri de fenomenul advertisingului pe blog. De la inceputul blogeritului se vorbea si se facea asta. Prin 2004-2005 eram pe un forum cu tema banii pe net. Blogeritul era una din noile metode si era implementata agresiv, ca o reclama data de 3 ori intr-un singur film la tv. Chiar suspectez faptul ca blogul a aparut tocmai de la ideea de a personaliza si ieftini publicitatea, de a patrunde adanc in viata noastra, iata acum si online. Mi se propusese asa ceva, adica sa scriu pe teme publicitare, sa fac reclame la produse sau saituri pe blog. Eu m-am mirat cum te miri si tu acum: pai ori de jurnal, ori publicitate. Ei bine, pentru capitalisti nu conteaza decat ca e un instrument bun. Daca gasesc si fraieri care sa le faca treaba ieftin...

    RăspundețiȘtergere
  2. Atata vreme cat exista oameni care traiesc numai din asta, e oarecum normal. Cei mai multi scriu in timpul liber, in momente de inspiratie etc. Dar cei care ajung sa aiba mult succes au nevoie la un moment dat si de platforme care sa le permita un numar mare de vizitatori pe zi, gen 3000-30.000 in Romania. Afara e mai mare. Nu stiu exact dar nu cred ca wordpress sau blogspot asigura asa ceva gratis. Iar gazduirea, moderarea, etc te costa si timp si bani. Eu de exemplu scriu din pasiune, dar daca asta ar presupune moderarea a sute de comentarii pe zi nu stiu daca as putea continua.

    L-ai dat exemplu pe zoso, care parca numai din asta traieste. La fel si altii. Daca numai din asta traiesti nu poti refuza publicitatea, ci numai felul in care o faci.
    Stima.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ti-e greata de cum se face blogging? de cata prostitutie se face pe blog? Ia de aici un caz de prostitutie politica :

    http://cristipetre.wordpress.com/2010/09/26/munca-este-o-bratara-de-aur-hai-s-o-facem-de-tinichea/

    Poate iti reconsideri lista de legaturi, dar te las sa judeci si singur ...

    RăspundețiȘtergere