marți, 16 februarie 2010

Ce rate platiti domnule Lucian Croitoru?

Citeam zilele trecute o relatare succinta pe Hotnews despre conferinta anuala a analistilor financiari din mediul bancar. La cateva fursecuri oamenii isi dadeau cu parerea despre evolutiile din economie, maretele posibilitati si modestele perspective pentru 2010. Bineinteles, cand esti analist inregimentat dracul nu este niciodata atat de negru, cat timp asta ar dauna business-ului institutiei de unde incasezi salariul, asa ca nu va asteptati la pareri alarmiste. Am vazut insa printe randuri si lucruri de bun simt, cum era sa ma inec citind-ul de pilda pe dl Lucian Croitoru, consilierul Guvernatorului BNR, fosta propunere de prim-ministru invalidata de Parlament.

In coltul albastru, responsabili cu bunul-simt, Valentin Lazea, economistul-sef al BNR care afirma raspicat ca Romania ar trebui sa taie consumul macar cu 5% si presedintele Raiffeisen Bank, Steven Van Groningen, care subliniaza si el ca nu se poate doar consum fara productie. In coltul rosu, partizanul al reambalarii consumului pe credit, Lucian Croitoru. Acesta se asteapta la reveniri ale PIB-ului romanesc pe crestere viguroasa doar ca urmare a reluarii consumului, bineinteles alimentat de credit, drept urmare propune masuri care sa revigoreze creditarea.

Pentru dl Croitoru nu e suficient ca numarul creditelor in Romania coincide deja cu cel al salariatilor, ar trebui poate ca si somerii sa aibe la randul lor datorii, pe care sa le plateasca eventual prin munca in folosul comunitatii. N-ar fi rau in acest context sa ne gandim la forme de creditare pentru elevi, daca promit frumos sa plateasca disciplinat ratele cand se fac mari (nici n-au incotro cat timp nu exista o lege a falimentului personal). Nu e de ajuns faptul ca Romania a inghitit credite externe pentru a menaja cursul de schimb (ma rog, asta e versiunea oficiala, practic am mutat o datorie privata pe termen scurt intr-una publica pe termen lung pentru a scapa pielea bancilor), ar trebui sa tocam rezerva BNR proaspat alimentata pentru a-i menaja si pe viitorii debitori? (natural,cum dobanzile sunt mai mici, imprumuturile se dau tot in euro, vezi Prima Casa)

Cu dl Croitoru am avut ocazia sa discut in vara, la o dezbatere Banii Nostri, unde parea ok. A spus la un moment dat ceva care mi-a inghetat transpiratia. Cum ca RMO-urile (rezervele minime obligatorii) ar trebui sa ajunga si in Romania la 2-3%, in timp. Ma rog, eu imi imaginam ca RMO-urile astea protejeaza economiile romanilor din banci, si intr-un anume fel si somnul debitorilor cu ipoteci. Dar am trecut peste asta. Cum am trecut si peste faptul ca la intrebarea mea "cum a fost posibil ca BNR sa relaxeze conditiile de creditare astfel incat raportul rata-venit sa poata urca la 60-70% tocmai pe varful bulei imobiliare"? a raspuns foarte evaziv. Peste remarca d-lui Croitoru legata insa de reluarea cresterii economice printr-un consum tembel stimulat de creditare nu pot trece la fel de usor, mai ales ca dl Croitoru a fost intre timp potential Prim Ministru, chiar daca respins.

Il invit deci in mod public pe dl Croitoru sa ne demonstreze prin exemplul personal ce inseamna consum responsabil. Asa ca d-le Croitoru, va rog sa imi spuneti cat reprezinta ratele lunare din salariul dumneavoastra? Sper ca aveti credite, nu? Dumneavoastra trebuie doar sa alimentati prin exemplul personal mitul fericirii cu bani de imprumut...Nu cred ca poate fi vorba de mai putin de 40%..sau ma insel? Aveti cumva si carduri de credit? Platiti lunar doar suma minima sau achitati integral? Folositi overdraftul cardului de salariu dela BNR? Apelez la aceasta varianta de chestionare pentru ca sunt patit, am esuat cu dl Stet, purtator de cuvant al BNR, acum 2 zile: l-am intrebat acelasi lucru-daca are credite si cat reprezinta rata sa raportat la venituri-dar mi s-a replicat ca aceasta intrebare e prea personala pentru a primi un raspuns. Of-of, asa sunt toti bacherii, timizi si discreti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu